Heldigital E6-utbygging med ny maskinstyring

Nye Veier krever heldigital prosjektgjennomføring av E6 bygges ut mellom Kvål og Melhus, sør for Trondheim. Entreprenøren tar i bruk en nyutviklet maskinstyringsløsning.

Otto Furuli (t.v.) syntes det var helt greit å ha papirtegningene i lomma også, men det blir spennende å prøve noe nytt. Her sammen med Peabs Eirik Bolstad.
Otto Furuli (t.v.) syntes det var helt greit å ha papirtegningene i lomma også, men det blir spennende å prøve noe nytt. Her sammen med Peabs Eirik Bolstad. Foto: Powel
Publisert

Powel-løsningen skal sikre digital samhandling mellom anleggskontoret og maskiner/utstyr på anleggsplassen. Målet er å effektivisere dataflyten og økt kvalitet i prosjektoppfølgingen.

Peab først i Norge

– Maskinstyringsløsningen til Powel vil forenkle arbeidshverdagen til de som jobber med maskinstyring, sier BIM-ansvarlig Eirik Bolstad i Peab Anlegg i en pressemelding fra Powel.

Maskinstyringsløsningen fjerner manuelle operasjoner ved dataoverføringen. Maskinstyrings- og stikningsdata sendes direkte fra programvaren Gemini Terreng til maskiner og utstyr. Løsningen håndterer ulike filformater automatisk, og sikrer at alle jobber med siste versjon av prosjekttegningene.

– Interessen for maskinstyringsløsningen vår har vært stor, og nå gleder vi oss over at Peab vil bruke løsningen i et så stort prosjekt som utbyggingen av E6 mellom Kvål og Melhus. Vi er sikre på at dette vil effektivisere dataflyten i prosjektet, sier daglig leder i Powel Construction, Frode Solem.

Forpliktet gjennom IPL

Det er ikke uten grunn at Peab Anlegg jobber hardt med å digitalisere og effektivisere arbeidsflyten i sine prosjekt. Nye Veier er først ut i norsk anleggsbransje med å bruke såkalt integrert prosjektleveranse (IPL).

Det innebærer et kontraktuelt samarbeid mellom byggherre, entreprenør og rådgiver i alle faser av prosjektet. Samtidig forplikter partene seg til å være samlokalisert, samarbeide tett og bruke digitale verktøy.

Nye digitale verktøy

Powel melder at de også tidligere har samarbeidet tett med Peab Anlegg om både veg og vindkraftutbygging.

– Peab vil bruke flere av våre IT-verktøy, og avtalen innebærer i tillegg innovasjon og at vi videreutvikler løsningene våre. Resultatet fra prosjektet vil bli tilgjengeliggjort for kundene våre i tiden som kommer, sier Frode Solem.

Fakta E6 Kvål-Melhus:

• Lengde: 7 km ny firefelts motorveg.

• Byggetid: 2019 til 2022

• Kontraktssum: 850 MNOK eks mva

• Involverte: Nye Veier, COWI og Peab Anlegg