Kan bli dobbelt så dyrt å passere

Når Oslofjordtunnelen er utvidet med et nytt tunnelløp kan det bli dobbelt så dyrt å passere, som det var tiden før det ble gratis å kjøre igjennom tunnelen august 2016.

Om åtte år kan det være to slike tunnelportaler her. Da kan det koste dobbelt så mye som i 2016.
Om åtte år kan det være to slike tunnelportaler her. Da kan det koste dobbelt så mye som i 2016. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Før bomstasjonen på Måna ble lagt ned i slutten av august 2016, kostet det 50 kroner per passering for kjøretøy under 3 500 kilo og 125 kroner for tunge kjøretøy.

Nå har Statens vegvesen sendt forslag om delvis bompengefinansiering ut på høring til Viken fylkeskommune, i tillegg til Asker, Lier, Frogn og Nesodden kommuner. I notatet har man sett på mulige plasseringer av en eller flere bomstasjoner, i tillegg til mulige bomtakster.

Det var Røyken og Hurum Avis som meldte om saken først (bak betalingsmur).

Statens vegvesen anbefaler det første alternativet med innkreving i begge kjøreretninger.

Starter i 2028

Statens vegvesen regner med å starte bompengeinnkreving først i 2028, etter at nytt tunnelløp står klart og dagens løp er oppgradert.

Dette er veivesenets forslag til bomtakster

Takstgruppe 1: 102 kroner
Takstgruppe 1 etter rabatt: 81,60 kroner
Takstgruppe 1 nullutslipp: 40,80 kroner
Takstgruppe 2: 204 kroner

Byggestart kan komme i 2022, melder Statens vegvesen.