For full maskin med ny Liebherr

Roar Wilhelmsens vann- og avløpslag i Oslo går for full maskin med ny maskin.

Fra venstre ser vi Lars Andreassen (RSG Maskinteknikk), Roy Hasløgård (Liebherr Norge), Per-Håvard Jakobsen (Roar Wilhemsen AS), Roar Wilhelmsen og Morten Holter (Liebherr Norge).
Fra venstre ser vi Lars Andreassen (RSG Maskinteknikk), Roy Hasløgård (Liebherr Norge), Per-Håvard Jakobsen (Roar Wilhemsen AS), Roar Wilhelmsen og Morten Holter (Liebherr Norge). Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

På Lindeberg i Oslo møter vi Maskinfører Per-Håvard Jakobsen i spissen for et av Roar Wilhelmsen AS sitt faste VAV-lag (arbeidslag som jobber fast for Oslo vann og avløp).

Han er godt kjent med det som ligger i bakken her. 68-åringen var nemlig på samme sted i 1974 og la ned vannledningen han nå skal ned på for å montere målekum.

Roar Wilhelmsen AS har vært fast inventar i Oslos vann og avløpsetat i 55 år. Nylig fikk de fornyet tillitt med en seksårsavtale.

Liebherr-graver med Roar Wilhelmsen-logo er det i dag kun en av.
Liebherr-graver med Roar Wilhelmsen-logo er det i dag kun en av. Foto: Fredrik Saugstad

Første Liebherr

I dag har de syv maskiner som går fast på vannettet i Oslo. En av disse maskinene blir nå en Liebherr A 918 Compact, som også blir deres første Liebherr.(Fra før av er de godt kjent med Liebherr-navnet på mobilkransiden) Selskapets anleggsmaskiner har bestått (og består) av Volvo med få unntak, så dette er litt spesielt.

Liebherr A 918 Compact på ca 20 tonn.
Liebherr A 918 Compact på ca 20 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

Etter å ha fått låne en demomaskin og en del forhandlinger, falt valget på Liebherrs A918 Compact hjulgraver på ca 20 tonn.

Noe er spesielt med hytta

Maskinen er relativt standard, satt opp med Rototilt R6 og SMP-skuffepakke, men som kjennere vil legge merke til er førerhytta lakkert sort. Det er bestilt fra fabrikk for å få et freshere utseende forklarer Roy Hasløgård i Leibherr Norge.

Wilhelmsens hjulgravere settes opp med støttelabber i tillegg til skjær pga hyppige løft av tungt gods. Per er allerede fornøyd selv om det gjenstår noe oppsett og justeringer.

- Jeg kjenner hydraulikken er soft og fin på denne, kommenterer han.

Svart hytte på Liebherr-graver er spesialbestilt, vanligvis er disse hvite. Stigtrinnet under døra er etter maskinførerens eget ønske.
Svart hytte på Liebherr-graver er spesialbestilt, vanligvis er disse hvite. Stigtrinnet under døra er etter maskinførerens eget ønske. Foto: Fredrik Saugstad

Korona-tiltak

Eier og daglig leder, Roar Wilhelmsen (76), kan fortelle om en lang anleggshistorie og representerer en av de aller eldste maskinentreprenørene fra hovedstaden. Aktiviteten for VAV-lagene har ikke gått ned under korona-krisen, men det praktiseres tiltak som å holde avstand til hverandre ute og inne og å holde seg hjemme om man er syk.

Overlevering og finjusteringer ble gjort på et VAV-anlegg på Lindeberg i Oslo.
Overlevering og finjusteringer ble gjort på et VAV-anlegg på Lindeberg i Oslo. Foto: Fredrik Saugstad

For full maskin

- Mens selskapet ellers har merket noe mindre oppdragsmengde som følge av tiltakene, noe som har ført til noen permitteringer. VAV-avdelingen derimot, går for full maskin, slår Roar Wilhelmsen fast.

Selskapet teller i dag 70 ansatte.

Ny servicepartner

Wilhelmsens første Liebherr markerer også ny servicepartner for Liebherr i Østfold og Oslo-området. RSG Maskinteknikk AS, med anleggsmekaniker Lars Andreassen som foreløpig eneste ansatt. Han har gått lære hos Atlas Copco og deretter jobbet der som teknikker. I 2018 startet han eget firma. Han har skrudd mest borrigger, men nå ekspanderer han og vil serve kundene til Liebherr i Østfold, Akershus og Oslo.

Både Per og Roar er spente og forventningsfulle etter at Liebherr har fått gode skussmål fra andre entreprenører.

- Servicen er halve maskinen påpeker Per.

Les hele saken i Anleggsmagasinet Nr.4