2,5-tonns motvekt og overdimensjonert hydraulikk

Øveraasen AS leverer i disse dager seks sweepere trukket av MAN TGS 18.460 til flyplassen i Tallinn i Estland.

To av totalt seks slike ekvipasjer skal sørge for snørydding av flyplassen i Tallinn i Estland de nærmeste 20 årene. Her er de «pakket sammen» for å kunne transporteres på egne hjul til Stockholm før transport på ferge til Tallinn.
To av totalt seks slike ekvipasjer skal sørge for snørydding av flyplassen i Tallinn i Estland de nærmeste 20 årene. Her er de «pakket sammen» for å kunne transporteres på egne hjul til Stockholm før transport på ferge til Tallinn. Foto: MAN
Publisert Oppdatert

Seks MAN TGS 18.460 skal rydde snø på Tallinns flyplass. Leveransen er allerede i gang fra Gjøvik-bedriften til flyplassen i Estland.

På trekkvogna sitter en bred snøplog som tar seg av selve snøfjerningen. Den etterfølgende semitraileren har en bred roterende børste, og aller bakerst sitter det et blåseaggraget som fjerner den aller siste resten av snø og slaps.

Her er sweeperne pakket sammen klare for transport.
Her er sweeperne pakket sammen klare for transport. Foto: MAN

Sweeper

Den roterende børsten/sweeperen tar drøyt seks meter i bredden, det samme som diagonalplogen foran på bilen, mens blåseaggregatet pøser ut 140.000 m3 luft i timen.

2,5-tonns motvekt

Øveraasen har blant annet montert et motvektslodd på rundt 2,5 tonn bakers på rammen. Hydraulikk og elektronikk er tilpasset.

– Det som er nytt for oss ved denne leveransen, er at kunden skal ha en egen styring av frontplogen alt etter styreutslaget på forhjulene på bilen, forteller utviklingssjef Jan Ivar Thorsrud.

Ukjent språk for de fleste. Drøyt en million mennesker har estisk som morsmål. Det minner en god del om finsk, men like ord betyr ikke nødvendigvis det samme.
Ukjent språk for de fleste. Drøyt en million mennesker har estisk som morsmål. Det minner en god del om finsk, men like ord betyr ikke nødvendigvis det samme. Foto: MAN

Overdimensjonert hydraulikk

– Noe annet som er litt spesielt, er at kunden har valgt hydraulikk som er overdimensjonert i forhold det behovet vårt utstyr har. Hydraulikken er faktisk tilpasset tippsemitrailer, og dermed er det mulig å anvende trekkvogna til andre bruksområder utenom vintersesongen.

Vikingmotivet og påskriften forklarer at dette er norskprodusert utstyr.
Vikingmotivet og påskriften forklarer at dette er norskprodusert utstyr. Foto: MAN

Drift på begge aksler

Trekkvognene er av typen MAN TGS 18.460 med drift på begge aksler og en 12,4 liters motor på 460 hk. Chassisene var forberedt for brøyting med brøytefeste og tilhørende hydraulikk, samt nødvendig hydraulikk for semitraileren.

Runwaysweeperne til Øveraasen er blitt tildelt designpris.
Runwaysweeperne til Øveraasen er blitt tildelt designpris. Foto: MAN

Slutt-klargjøringen er gjort på MAN-verkstedet på Rudshøgda, blant annet montering av kraftigere forfjærer for å gi tilstrekkelig kapasitet til den brede frontplogen.