2,6 milliarder for E6 Ulsberg og Vindåsliene

Milliardkontrakt med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción A.S

Traséen er 25 kilometer lang og går stort sett i jomfruelig terreng.
Traséen er 25 kilometer lang og går stort sett i jomfruelig terreng. Foto: Nye Veier
Publisert

I dag signerte Nye Veier AS milliardkontrakt med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción A.S.

Spanjolene har Rambøll Norge AS og Johs. J. Syltern AS med seg på laget.

Kontrakten har en verdi på ca. 2,6 mrd. kroner ekskl. mva. og vedlikehold.

Sammen med Rambøll og trøndelagsbaserte Johs. J. Syltern, skal FCC bygge ny trafikksikker E6 fra Ulsberg i Rennebu kommune til Vindåsliene i Midtre Gauldal.

Anette Aanesland, konst. adm. direktør i Nye Veier AS, og Pablo Ovejas, direktør i FCC Construcción A.S, fikk æren av å sprette kaken på kontraktsigneringen i Trondheim i dag.
Anette Aanesland, konst. adm. direktør i Nye Veier AS, og Pablo Ovejas, direktør i FCC Construcción A.S, fikk æren av å sprette kaken på kontraktsigneringen i Trondheim i dag. Foto: Nye Veier

Dette er FCCs første kontrakt i Norge, og et eksempel på internasjonalt og lokalt samarbeid. –Dette er en vesentlig milepæl, og det er grunn til å gratulere alle kontraktsparter, sier Anette Aanesland, konst. administrerende direktør i Nye Veier.

Maksimal satsing på partner Syltern

Ifølge Ovejas vil FCC satse maksimalt på partnerskapet med Johs. J. Syltern, Rambøll og Nye Veier, og han lover at den nye veien skal bygges så raskt som mulig.

Prosjekt av stor betydning

Den nye veien nord for Ulsberg legges øst for dagens E6 og bygges i hovedsak som fire felts motorvei utenom Berkåk, og med 110 km/t som fartsgrense. Traséen er 25 kilometer lang og går stort sett i jomfruelig terreng.

Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC).
Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC). Foto: Nye Veier

Prosjektet omfatter to tunneler (1,3 km og 2 km), samt flere bruer og betongkonstruksjoner. Utbyggingen får stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet fordi den nye motorveien avløser en E6-strekning med lav standard og høy ulykkesrisiko.

Byggeprosjektet vil også generere stor aktivitet i Rennebu da det vil være behov for mange typer leveranser.

E6 Ullsberg - Melhus

Med firefelts vei og 110 km/t blir reisetida mellom Ulsberg og Melhus S 20 min. kortere enn i dag.
Hele strekningen er planlagt ferdigbygd i 2027 og deles i fire kontrakter:
1. Kvål–Melhus S
2. Ulsberg–Vindåsliene
3. Korporalsbrua–Gyllan
4. Gyllan–Kvål.

20 prosent i sparte kostnader

Utbyggingen har en samlet prosjektkostnad på ca. 3,6 mrd. kroner inkl. mva. Dette er i overkant av 20 prosent lavere enn anslaget i 2016 da Nye Veier overtok prosjektet fra Statens vegvesen.

Planen den gang gikk ut på å bygge ny to- og trefelts vei for 90 km/t i en annen trasé enn den valgte, og gjennom Berkåk.

E6 Ulsberg–Vindåsliene blir gjennomført som totalentreprise med integrert samhandling og målpris.

Planlagt byggestart er høsten 2020, og ny E6 tas i bruk i 2023.