Halvparten kommer til å bestille skjær fra fabrikk

Cats første NextGen-korthekker er allerede på plass hos Pon Equipment på Berger.

Denne blir populær. Pon Equipment ser for seg at nær halvparten av Cat 325 vil bli solgt med skjær.
Denne blir populær. Pon Equipment ser for seg at nær halvparten av Cat 325 vil bli solgt med skjær. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

- Cat 325 tar over for Cat 325F og de første maskinene ventes ut til kundene august-september, forteller Svein Arne Delbekk, produktsjef på beltegravere og hjulgravere hos Pon Equipment.

- Maskinen slik den står her uten skuffe veier 28.8 tonn, påpeker han.

Den får alle finessene til NextGen-serien inkludert den samme førerhytta, men nå har Cat-fabrikken i Japan fått med enda flere "norske options" ferdig fra fabrikk.

NextGen-hytta er den samme som på de andre nye Catene.
NextGen-hytta er den samme som på de andre nye Catene. Foto: Fredrik Saugstad

Bedre lyspakke

Lyspakka inneholder kraftigere lamper der hvor kameraene er festet (begge sider og bak) for å gi mer riktig lys for kameravisningen.

Lampene ved kameraene er blitt sterkere etter ønske fra Norge.
Lampene ved kameraene er blitt sterkere etter ønske fra Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Lampene over frontvinduet er også kraftigere, 1800 lumen mot 700 tidligere.

- Cat har blitt skikkelig flinke til å høre på ønsker vi kommer med, forklarer Delbekk og hinter til lyspakka.

Han åpner venstre serviceluke og viser en annen detalj fra ønskelista: Adblue-punktet som har fått en liten trakt under i tillegg til et glass som viser nivået. Det skal løse problemet med søling under påfylling.

"Trakten under påfyllingspunktet og glasset som viser nivået har vært et ønske fra norske maskineiere.
"Trakten under påfyllingspunktet og glasset som viser nivået har vært et ønske fra norske maskineiere. Foto: Fredrik Saugstad
Serviceluka på venstre side.
Serviceluka på venstre side. Foto: Fredrik Saugstad

Lettere tilgjengelig

I høyre serviceluke finnes peilepinnen og påfyllingsslangen for diesel. Om man skal fylle på gjøres det oppe i motorrommet.

Cat har forbedret stigtrinn og rekkverksløsningen slik at man har trepunkts kontakt når man klatrer opp på maskinen. Det er ikke nødvendig med rekkverk rundt hele fordi man har tilgang til motorrommet uten å gå helt bak hytta.

To stigtrinn på undervogna.
To stigtrinn på undervogna. Foto: Fredrik Saugstad
Trepunkts kontakt når man klatrer på maskinen.
Trepunkts kontakt når man klatrer på maskinen. Foto: Fredrik Saugstad

Steg V-motoren yter 129 kilowatt og på NextGen-maskinene som allerede går i Norge har Cat-folket merket seg 10 til 15 prosent lavere forbruk i forhold til F-serien, selv om det i bunn og grunn er den samme motoren.

Plata på stikka måtte sveises på i Norge på F-serien, nå er den levert fra fabrikk. Det betyr en dag mindre arbeid for Pon Equipment, lavere kost og raskere levering for kunden.
Plata på stikka måtte sveises på i Norge på F-serien, nå er den levert fra fabrikk. Det betyr en dag mindre arbeid for Pon Equipment, lavere kost og raskere levering for kunden. Foto: Fredrik Saugstad

- Det lavere forbruket oppnås gjennom teknologi som bedre pumper, elektriske spaker og de elektriske viftene som kun kjøres ved behov.

Svein Delbekk er spent på å få ut maskiner i markedet, noe som starter i august/september.
Svein Delbekk er spent på å få ut maskiner i markedet, noe som starter i august/september. Foto: Fredrik Saugstad

Med fabrikksjkær

- Dette blir spennende å få ut i markedet og vi venter spent på å få levert de første, forklarer han.

Ekstra spennende på denne generasjonen er at den nå kommer med skjær fra fabrikk.

For mange kunder i dette segmentet er det et must-have og Delbekk anslår at maskiner med skjær vil utgjøre 50 prosent av 325-salget.

Cat 325 med skjær har større svivel og en ekstra spak i hytta.
Cat 325 med skjær har større svivel og en ekstra spak i hytta. Foto: Fredrik Saugstad

Om man skulle sette på skjær på den gamle kostet det ca en halv million ekstra, nå vil det bli en normal pris i forhold til konkurrentene forsikrer han.

Med en ekstra spak for å kontrollere skjæret.
Med en ekstra spak for å kontrollere skjæret. Foto: Fredrik Saugstad

På Berger står det 3 stk Cat 325, en av disse har skjær.

- Veldig mange spør om skjær, legger han til.

Typisk V.A-maskin

Fortsatt er det en del norske tilvalg som settes på, som sentralsmøring, dieselvarmer, tiltrotator, ekstra lamper og verktøykasse på undervogna.

Korthekk på drøye 30 tonn med skjær brukes til mye forskjellig i Norge, ikke minst VA-jobber.
Korthekk på drøye 30 tonn med skjær brukes til mye forskjellig i Norge, ikke minst VA-jobber. Foto: Fredrik Saugstad

Korthekkmaskinene går mye i V.A.-jobbing, der trenger man utstyr som spade og løfteutstyr og ikke minst man foretrekker ofte skjær for stabiliteten.

Modellbetegnelsen blir også klistret på i bakre sidevindu.
Modellbetegnelsen blir også klistret på i bakre sidevindu. Foto: Fredrik Saugstad

Modellen har vært viktig for Pon, selv om forgjengeren ikke kom med skjær fikk den skryt av flere for god stabilitet.

Kraftigere tilt = bedre holdbarhet

Tilt-konfigurasjonen blir den sammen som på Cat 323 og Delbekk anbefaler TRS23 fordi litt krafigere tilt gjør det mer holdbart.

Fakta Cat 325:

Motor: Cat C4.4
Effekt: 174 hk
Slagvolum: 4-liter
Hydraulikk: 429 l/min maksimalflyt (x 2 pumper)
Driftsvekt med trekammede belter: 28.8 tonn
Drivstofftank: 313 liter
DEF-tank: 26 liter
Maksimal lastehøyde: 790 cm
Maksimal gravedybde: 670 cm
Maksimal rekkevidde: 978 cm (bakkenivå)
Gravekraft skuffe: 150 kN
Gravekraft stikke: 106 kN

Kommer med eget hurtigkoblingssystem

Til høsten kommer Cat med eget helautomatisk hurtigkoblingssystem basert på Rototilt QuickChange.

Det blir bare mer og mer aktuelt med slike systemer merker Delbekk som forteller om etterspørsel helt ned på 15-tonns maskiner og på BCP-segmentet.

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2020, og sist oppdatert 11/07 2020