23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Gjør disse 5 grepene for å øke lønnsomheten i bedriften

Veien til en lønnsom bedrift kan være lengre enn du ønsker deg - her får du tipsene til hvordan bedriften raskere går i pluss!

Man hører ofte om suksess-historier hvor en ny bedrift umiddelbart traff riktig og håvet inn millioner. Disse er derimot unntaket, de fleste bedrifter overlever ikke i det hele tatt. 

For de bedriftene som klarer seg tar det gjerne 2-3 år før bedriften er lønnsom, noe det kan være fint å ta med seg dersom man kjenner på at man ønsker å gi opp etter ett år fordi det ikke går rundt. 

Nettopp fordi det å drive bedrift krever at man hele tiden løser mange ulike oppgaver, er det lett å ikke se skogen for bare trær. Man fanger ikke opp muligheter og utfordringer tidlig nok, fordi man er opptatt av den daglige driften.

Her går vi derfor igjennom fem områder du bør ta for deg for å øke lønnsomheten i bedriften. De er ikke kompliserte, alt du trenger er en systematisk tilnærming og du kan gjøre stor forskjell!

1. Identifiser hva som er mest og minst lønnsomt
Det første og viktigste steget er å finne ut hvilke av aktivitetene dere driver med som er mest og minst lønnsomme. Dette gjelder både i forhold til hvilke produkter og tjenester dere selger, men også hvordan dere selger dem. 

Dere går altså igjennom hvilke tjenester eller produkter som er mest og minst lønnsomme, og hvilken salgsmetode som er mest og minst lønnsom (kanskje selger dere via nettbutikk, har møtebookere, messer, uteselgere, fysisk butikk eller kontor også videre). 

Når dere vet hvor dere tjener mest er neste steg å vurdere hvordan dere kan fokusere enda mer på det dere tjener mest på, og den kanalen dere tjener mest i. Kanskje betyr det å gjøre sortimentet enda bredere på de mest lønnsomme produktene for eksempel. 

Dere bør også se på hva dere kan gjøre med de områdene hvor lønnsomheten er lav: Kan disse fjernes fra tilbudet, kan kostnadene reduseres eller prisene økes slik at de blir mer lønnsomme?

2. Forbedre kvaliteten heller enn å bli billigere
Umiddelbart kan det kanskje fremstå som fornuftig å kutte i kostnadene slik at man kan senke prisene og med det potensielt selge mer. Utfordringen er at slike kutt nesten alltid fører med seg dårligere kvalitet på enten varer, tjenester, levering eller kundeservice.

Dårligere kvalitet fører ikke bare til misfornøyde kunder og dermed tapt salg - du får også flere klager og reklamasjoner som tar tid å håndtere. 

Hva du heller bør gjøre er å se på hvordan du kan gi mer verdi for kundene, enten i forhold til økt kvalitet på produktet, raskere og bedre kundeservice, mer brukervennlighet, raskere leveringstid eller annet som hjelper kunden. Du får færre reklamasjoner, fornøyde kunder som kommer tilbake og som ekstra bonus - fornøyde kunder som anbefaler deg til nye potensielle kunder.

3. Få mer ut av tiden din - og automatiser der du kan
Tid er den mest verdifulle ressursen du har, for både deg selv og medarbeiderne dine. Hvert minutt som brukes på en repetitativ oppgave hver dag som kunne ha blitt automatisert, er fort flere timer per ansatt per måned som kunne vært brukt til å drive mer salg.

Å skaffe seg oversikt over nøyaktig hva man bruker tiden på gir fort noen a-ha opplevelser, spesielt når man oppdager hvor mye tid som går med til hver oppgave.

Å bruke tiden effektivt virker kanskje som et innlysende råd, men alt starter med å gjøre ting i riktig rekkefølge: Ikke gjett hva du bruker tiden på, noter ned over et par uker hva du gjør og hvor lenge du gjør det. Da har du et mye bedre grunnlag å ta beslutninger på.

Når dere vet hvordan dere bruker tiden, er neste steg å finne ut hvilke oppgaver som kan automatiseres, hvilke prosesser som kan effektiviseres, hvilke oppgaver kan fjernes helt og holdent og hvilke oppgaver det er bedre å outsource til andre.

Les videre her.

Cowab AS
Myrvangvegen 14
2041 KLØFTA
Ullensaker
Norge
Org. nr.: NO993380407

Kontaktperson

Send til en kollega

0.031