Nye maskiner til Sveriges ledende tømmerhavn
Hallands Hamnar Varberg er Sveriges ledende tømmerhavn og har som mål å bli Europas mest moderne. For å håndtere dagens og fremtidens belastning trengte havnen å fornye deler av maskinparken.
I løpet av 2024 og 2025 leverte N.C. Nielsen to SMV17‑1200C og én SMV12‑600C gaffeltruck, fem Seacom Chassis 45f 50t tømmervogner og to Terberg RT223 terminaltraktorer.
Hallands Hamnar Varberg håndterer bulk og breakbulk for mange av Sveriges store skogindustriselskaper. Årlig håndteres 1 480 000 m³ trevarer — hovedsakelig sagede trevarer, rundvirke og papirmasse. I september 2024 ble den nye Farehamnen i Varberg åpnet, et viktig steg i havnens ekspansjon. Med 28 000 m² lagerplass og ytterligere 160 000 m² oppstillingsområder har havnen god kapasitet for effektiv og fleksibel lagring.
Mye av trevarene ankommer med lastebil eller tog for eksport. Hver uke kommer omtrent et dusin fartøyer, og havnens strategiske beliggenhet nær E6 gjør den til et logistikknutepunkt for eksportmarkeder som Storbritannia og USA. For å opprettholde logistikkflyten kreves pålitelig og robust maskineri tilpasset virksomheten.
TERBERG I STOR SKALA
Store mengder trevarer passerer daglig gjennom havnen, noe som stiller høye krav til maskiner med kapasitet for tung og kontinuerlig drift.
Jonne Johansen, serviceleder ved Hallands Hamnar Varberg, fremhever viktigheten av robuste maskiner og et godt førermiljø. Hver maskin tildeles en spesifikk operatør — en detalj som styrker stolthet og ansvarsfølelse.
I anskaffelsen ble det blant annet stilt krav om firehjulsdrift på terminaltraktorene, basert på tidligere erfaringer. Resultatet ble Terberg RT223, en maskin som kombinerer sterk trekkraft, stabilitet og god drivstoffeffektivitet. Med robust girkasse og kontinuerlig firehjulsdrift takler den tungt lastede tømmervogner.
SPESIALBYGDE TØMMERVOGNER
Den økte transportdistansen som følge av havnens ekspansjon førte til nye krav, og derfor har Hallands Hamnar Varberg og N.C. Nielsen sammen utviklet spesialbygde tømmervogner. Disse vognene brukes blant annet til transport av tømmer til og fra trykkimpregnering — en logistikkløsning der både kapasitet og bærekraft har vært viktig.
Spesialbygget tømmervogn fra N.C. Nielsen — utviklet i tett samarbeid med Hallands Hamnar Varberg for økt kapasitet og bærekraft.
«Vi tegnet forslag på hvordan vi ønsket det: funksjon, lengde, bredde, vekter. N.C. Nielsen var flinke til å imøtekomme oss, og vi er veldig fornøyde med vognene,» forteller Jonne Johansen. Vognene veier 7,5 tonn og kan lastes med ytterligere 50 tonn materiale. En av tilpasningene var tillegget av en ekstra bjelke på langsiden for å beskytte konstruksjonen under håndtering.
«Her gjorde vi noen forbedringer. Det sitter en bjelke på den ene langsiden som vi ikke hadde på den forrige. Du kan ikke unngå at du kommer til å kjøre inn i vognene når du laster dem,» forklarer Johansen.
FØRERMILJØ I FOKUS MED MODERNE GAFFELTRUCKER
For førerne er maskinene mer enn et arbeidsverktøy — det er deres arbeidsplass. Derfor har førernes behov stått sentralt for Hallands Hamnar Varberg når nye maskiner skulle velges.
SMV gaffeltruck med romslig hytte, AC og fjerde gir — utviklet med vekt på god sikt og komfort for føreren.
«Det som er viktig for oss ved maskinvalg, er førermiljøet. Da jeg skrev spesifikasjonen, hadde jeg møter med førerne. Det er viktig med en god stol siden det er deres arbeidsplass, også god sikt og at den føles enkel å manøvrere,» sier Jonne Johansen.
Truckene er utstyrt med romslige hytter med god sikt, klimaanlegg, varme og et kraftig hydraulikksystem. Den pålitelige drivlinjen med fjerde gir gjør det mulig å kjøre på lave turtall, hvilket reduserer drivstofforbruket — en teknisk detalj som virkelig gjør forskjell i et høyintensivt logistikkopplegg.
FØRERENS MASKIN
Hos Hallands Hamnar Varberg tildeles hver maskin en spesifikk fører, og førerens navn folieres på kjøretøyet. Det er en enkel, men gjennomtenkt detalj som styrker både stolthet og ansvarsfølelse. «Det gir en følelse for føreren at man eier maskinen og tar bedre vare på den,» sier Jonne Johansen. De nye maskinene har blitt tatt imot svært positivt, noe som ble tydelig allerede ved leveransen.
«Da vi fikk den siste maskinen var en av førerne med ved leveransetest, og det var fantastisk å se — hun strålte som en sol,» sier Jonne Johansen med et smil.
MASKINER FOR FREMTIDEN
Samarbeidet med N.C. Nielsen har vært preget av god dialog og lydhørhet. Med riktige maskiner på plass, tilpasset daglig drift med høy belastning og fokus på førermiljø, står Hallands Hamnar Varberg rustet for fremtidens utfordringer.
«Jeg mener N.C. Nielsen har fanget opp vårt behov og gitt god respons på våre spørsmål. De har også svært gode leveringstider. Disse maskinene vil vi ha nytte av i lang tid fremover,» avslutter Jonne Johansen.