23948sdkhjf

Tesla har startet testingen av autopiloten til Semi og Cybertruck

Men sjåfør må Semi fortsatt ha.

TUNG JOBB: Tesla Semi og Tesla Cybertruck er blitt sett med lidar-teknologi, som brukes til å teste selskapets kamerabaserte Autopilot-system.

Tesla har ikke snakket høyt om Autopilot-systemet i lastebilen Semi, som nå er tatt i bruk av Pepsico i California. Dette til tross for at Semi har maskinvaren på plass, i form av flere strategisk plasserte kamera rundt om på lastebilen.

Autopilot er et system som tilbyr en viss grad av selvkjørende ferdigheter. Ifølge Tesla er maskinvaren i stand til å «levere fullverdige selvkjørende egenskaper», vel å merke for merkets personbiler. Via programvareoppdateringer er systemet designet for å at funksjonaliteten skal kunne bli bedre over tid.

Tesla er slett ikke alene om å utvikle systemer for selvkjøring for lastebiler. Dette er noe alle de store merkene driver med, både innad i eget selskap og ved å kjøpe know-how. Som et eksempel på det siste har et underselskap av Daimler Trucks nylig kjøpt opp Algolux Inc, et selskap med ekspertise på å lære datamaskiner å tolke bilder. Dette skriver nettstedet Trans.info.

Tester med lidar – som er ”unødvendig”

Nylig er både Tesla Semi og Cybertruck blitt sett – og fotografert – med påmontert lidar-teknologi (se twitterpost med bilde av lidar på en Tesla Semi nederst i artikkelen). Lidar er ifølge Wikipedia en optisk fjernmålingsteknologi som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon, ved hjelp av lasersignal og reflektert lys. Ordet lidar er sammensatt av light og radar, men blir også forklart som «light detection and ranging»

På et kjøretøy på en vei kan lidar dermed brukes til å «se» og posisjonsbestemme andre kjøretøy, mennesker, dyr eller andre objekter som måtte befinne seg på veien.

Tesla og Elon Musk har gjentatte ganger sagt at lidar er «unødvendig» og «som å bruke en masse dyre påheng», skriver Insideevs.com.

Dette er imidlertid ikke første gang Tesla har brukt lidar på bilene sine. Tesla bruker den «dyre» og «unødvendige» teknologien til å teste ut sine egne visjonsbaserte førerassistentsystemer.

Virkelighets-testing

Det Tesla driver med nå med Semi og Cypertruck (bildet under), er altså tester for å gjøre systemet klart for kjøring på virkelige veier med ulike vær- og føreforhold, skriver flere nettsteder som holder øye med hva Tesla holder på med.

Artikkelen fortsetter under bildet.

I Teslas personbiler består maskinvaren til Autopilot av åtte kamera som gir 360 graders sikt med opptil 250 meter rekkevidde, ifølge produsenten. Det kameraene «ser», tolkes av bildebehandlingsprogrammer. Summen av disse «inntrykkene» er det som styrer bilen. I alle fall til en viss grad, for som Tesla skriver selv: «De gjeldende Autopilot-funksjonene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom.»

Det er foreløpig ikke kjent når Tesla Semi kommer til Norge. Cybertruck er ikke satt i serieproduksjon ennå.

Opphav og kilder: Insideevs.com, Wikipedia, Teslas nettside med flere

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11