23948sdkhjf

Tesla Semi er på veien – slik har det gått

Erfaringer fra de første månedene med Tesla Semi i drift i California.

ELEKTRISK LASTEBIL: PepsiCo fikk de første eksemplarene av Tesla Semi helt mot slutten av 2022. Det amerikanske medieselskapet CNBC har sett på hvordan de første månedene har gått.

Det er gått seks år siden Elon Musk annonserte el-lastebilen Tesla Semi. Deretter er det mange som har ventet lenge, inkludert drikke- og næringsmiddelkonsernet PepsiCo, som la inn en ordre på 100 biler.

Først mot slutten av 2022 fikk PepsiCo levert de første el-lastebilene, som den første kunden.

- PepisCo eier en av de største private lastebilflåtene i Nord-Amerika. Det var en av grunnene til at vi dannet et partnerskap med Tesla, sier Mike O’Connell, visetoppsjef for leveransekjede i Pepsi, til CNBC. Da intervjuet ble gjennomført, hadde PepsiCo tatt i bruk 15 Tesla Semi i Modesto i California. I Sacramento skulle 21 biler settes inn.

Sammenbrudd og fordeler

Men hvordan har innfasingen gått? CNBC har sett nærmere på dette. Blant det de fant, var bilder av Semi-lastebiler som måtte slepes inn etter at de hadde brutt sammen. Men samtidig har de intervjuet Pepsi-ledere og eksperter som peker på store fordeler. Blant fordelene er selvsagt utslipp, eller rettere mangelen på dette. Reduksjonen av utslipp fra det ene transportanlegget er beregnet til 91 prosent.

Steve Cliff, som er leder i California Air Resource Board, sier at utslippseffekten er spesielt stor når lastebiler elektrifiseres. Årsaken er at lastebiler bruker mye energi, tradisjonelt sett diesel.

Store løfter

Elon Musk snakker ofte med store ord. Han har lovet at Tesla Semi skal ha en rekkevidde på inntil 500 miles, eller rundt 800 km, med maksimal last og i highway-hastighet (som avhengig av delstatsfartsgrenser ofte er på rundt 110-120 km/t).

PepsiCo ga ikke CNBC lov til å snakke med sjåførene om deres erfaringer med Tesla Semi. Pepsi-lederne CNBC har snakket med, sier imidlertid at lastebilene er satt inn i ruter der de går inntil 425 miles (680 km) mellom hver lading.

Ladeanlegget som er satt opp med støtte fra californiske miljømyndigheter, kan lade med effekt på inntil 750 kW. Det skal gi inntil 400 nye miles, eller rundt 640 km, på én times lading.

Men det finnes alltid et eller flere men. Pepsi produserer ikke bare brus. Selskapet lager også varer som øker brusdrikkingen, som potetgull. Det er potetgull-lastebilene som går på rutene på 680 km. Som kjent er det mye luft i potetgullposer. Lasten er med andre ord ikke tung.

De Tesla Semi-lastebilene som frakter drikke, brukes på transportruter til butikker, og disse rutene er på 160 km. Andre drikketransporter leverer til lagre lenger unna, og da er distansen fra knapt 500 til drøyt 600 km.

Pepsi ville ikke si om de har testet Elon Musks løfte om inntil 800 kilometers rekkevidde med full last.

Dessuten er det et kostnadsaspekt. Pepsi ville ikke si hva de betaler for hver Tesla Semi, men eksperter estimerer prisen til 180 000 dollar stykket. Dette er betydelig mer enn en diesellastebil koster i USA. Det er foreløpig uklart hvor livsløpskostnaden vil ligge sammenlignet med dieseldrevne lastebiler, men Tesla-sjef Musk har sagt at el-lastebil vil være 20 prosent billigere totalt.

Dessuten har CNBC snakket med en ekspert som peker på at Tesla Semi vil få hard konkurranse. Volvo har en el-lastebil klar, i likhet med Mercedes og flere andre merker. Disse merkene vet hva transportbransjen trenger og hva sjåførene liker. De har også store, eksisterende serviceorganisasjoner. Der er ikke Tesla per i dag.

Det er også uklart hvor mange eksemplarer Tesla kan greie å produsere. Tidligere har Elon Musk sagt at det skal bygges 50 000 Tesla Semi allerede i 2024. Tesla har bygd ut sin Giga Factory, men en ekspert CNBC har snakket med, holder dette produksjonsmålet for usannsynlig.

Artikkelen fortsetter under bildet. Flere bilder av Tesla Semi i "norsk drakt" finner du i bildekarusellen.

Bestilt av norske selskaper

Flere norske selskaper har annonsert at de har lagt inn bestilling på Tesla Semi. Blant disse er Posten, ASKO og Tine.

Et kjent syn på norske veier er lastebiler fra det litauiske selskapet Girteka. Også dette selskapet har lagt inn ordre hos Tesla.

Foreløpig er det ikke kjent når Tesla vil starte leveransene til Europa. Nettstedet tu.no snakket i fjor høst med både Posten og ASKO, og ingen av dem hadde fått signaler fra Tesla om når de ville motta lastebilene sine.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096