23948sdkhjf

Dachser vokste i 2022

Omsetningen økte med pene 14,1 prosent til 8,1 milliarder euro.

KNAPP KAPASITET GA HØY PRIS: Dachser fraktet i løpet av fjoråret  81,1 millioner forsendelser, en nedgang på 2,9 prosent. Likevel rant pengene fortere inn.

I en pressemelding som starter med sedvanlig omtale om egen fortreffelighet, legger Dachser til hva som var driverne til denne utviklingen: Sårbare forsyningskjeder, som sammen med knapp kapasitet førte til høye prisnivåer i markedet. Dette gjeldt særlig til og med sommeren.

Fra og med september 2022 gikk det økonomiske oppsvinget innen logistikk over i en tydelig normalisering av aktivitetene med fallende forsendelsestall og -rater, spesielt innen luft- og sjøfrakt, skriver Dachser.

Selv om selskapet i fjor hadde færre forsendelser, var vekten den samme – svimlende 42,8 millioner tonn.

Dachsers forretningsområde Road Logistics – som består av transport og lagerhold av industri- og forbruksvarer (European Logistics) og matvarer (Food Logistics) – økte omsetningen med 14,2 prosent til 5,7 milliarder euro i 2022. Størst var økningen for matvaredelen, med 17,1 prosent.

I forretningsområdet Air and Sea Logistics økte omsetningen på 16,7 prosent fra 2,1 milliarder euro til 2,4 milliarder euro, selv om antall forsendelser falt med totalt 7,3 prosent.

Dachser skriver at luft- og sjøfartsvirksomheten styrket seg kraftig under koronaepidemien. Selskapet har for tiden 163 lagersteder på fire kontinenter, og planlegger ytterligere 14 anlegg i 2023.

Antall ansatte vokste i fjor med 1100 personer til totalt 32.850. Egenkapitalen er på mer enn 60 prosent.

Selskapet investerte 196 millioner euro i fjor, og stiler mot 300 millioner i år. Dachser forventer en normalisering av tilstanden i 2023.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Dachser

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Leder prosjekt på syv milliarder: En offiser og gentleman med ekstremt målfokus
Anleggsretro: Om de som sprengte i fjell
May Kine fra Karmøy: - Med tungbillappen i hånda skjønte jeg pappa sitt valg
Dagens cowboy: Massetransportør uten verken førerrett eller lastevett
E18 Vestkorridoren: Fire leverandører får konkurrere om Gjønnestunnelen
Scania stenger fabrikken: Skal bruke milliarder på ombygging og opplæring
Andre Nordiske Medier

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079