23948sdkhjf

Ny Scania R540 til Raastad Kran & Transport: - Dette er en godt utprøvd og drivstoffgjerrig motor

TUNG NYBIL: Hønefoss-bedriften Raastad Kran & Transport AS fikk etter lang ventetid sin nye Scania R540 8x4*4 kranbil, med påbygg fra Palfinger Norge.

Bilen skal hovedsakelig gå i byggevarekjøring for Byggtorget Ring Bygg AS. Utover dette benyttes bilen til ulike transport og kranoppdrag for kunder innen bygg, anlegg og industri. Nybilen erstatter en eldre bil for sjåfør Tom Lindum, som har kjørt for Raastad i 25 år.

Andre som har fått ny bil

Vest Trafikk AS, Haugesund. To Scania R540 A6x4NB trekkvogner.

Container Transport Larvik AS, to Volvo FH 500 HP 6x2 trekkvogner.

- Bilen er en konseptbil som jeg skrev kontrakt på i oktober 2021. Da var chassiet i bestilling og vi fikk kun endret på små, men betydningsfulle spesifikasjoner. I følge ordrebekreftelsen skulle bilen leveres til oss 30. mai 2022, men den ble nesten åtte måneder forsinket, sier daglig leder Henning Raastad.

Han forteller om en lang og uforutsigbar vei fra bestilling til ferdig bil, da leveringstidspunktet stadig ble endret. Det ga bedriften hans utfordringer knyttet til salg og til driftskostnader på den gamle bilen.

- Til tross for noe uønsket hodebry i prosessen er jeg veldig godt fornøyd med den nye bilen, og det gode samarbeidet med Palfinger Norge, sier Raastad.

Han sier at sjåførens preferanser og et godt verksted i Hønefoss gjorde at valget ble Scania.

- Hvorfor valgte dere en R540?

- R540 er en godt utprøvd motor, drivstoffgjerrig, og konseptbilen var allerede bestilt med 540 hk.

- Hvilket utstyr var viktig for dere å få med på denne bilen?

- Vi kan jo nevne frontstøttebein, Palfingerkran, samt smarte og kundetilpassede løsninger som gjør hverdagen enkel. Kranen som er montert på bilen er en Palfinger PK53002 SH med åtte utskyt og manuell forlenger, sier Raastad.

- Har dere en fast sjåfør på bilen?

- Det er en egen sjåfør på denne bilen, Tom Lindum (bildet under), som har kjørt for oss i 25 år. Tom er utrolig dyktig i jobben, er løsningsorientert og en erfaren sjåfør. Godt humør og en kvikk kommentar, ekstremt nøye med bil og utstyr, spesielt vasking, sier Raastad.

2022 var et godt år for Raastad Kran & Transport AS

Bedriften har tre egne kranbiler, to Scania med 53 t/m og en Volvo 92 t/m kransemi. I tillegg har bedriften to kranbiler i samarbeid med T Skaug Spesialtransport AS.

- Hvordan møter dere kostnadsøkningene på drivstoff, materiell o.l.?

- Vi indeksregulerer og bruker NLFs dieselkostskjema angående drivstofftillegg. Vi har opprettholdt samarbeidet med en stabil og god kundekrets, men har også måttet avslutte langvarig kundeforhold med bakgrunn i prisøkningene, sier Raastad.

- Hvordan har konkurransebildet for dere utviklet seg de siste par årene?

- 2022 var et godt år for oss. Vi reduserte i fjor høst med en bil, fra fire til tre. Det knyttes noe større usikkerhet til resultatet for 2023 med bakgrunn i en brems i utvikling og bygging av hytter og nye boliger som tidvis har vært en stor del av vårt marked.

- Jeg vil også nevne vår andre virksomhet som heter Kran og Tungbilservice AS. Det er et verksted og servicepunkt for tungbil, kranverksted, EU-kontroller på tungbil, hydraulikk og mye mer. Verkstedet holder til i samme bygg som Raastad Kran & Transport, og har garasjeanlegg, sier Raastad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109