23948sdkhjf

Lasterbiler og sikkerhet: Fra 2024 skal Euro NCAP også teste tungbiler

Euro NCAP er kjent for omfattende sikkerhetstester av personbiler. Nå skal organisasjonen også kartlegge lastebilenes sikkerhet.

TUNG TESTING: Først skal Euro NCAP teste førerassistentsystemer. Seinere kommer kollisjonstester.

Euro NCAP skal starte testene i 2024, går det fram av pressemeldinger fra Euro NCAP og svenske Trafikverket. Sistnevnte beskriver seg selv som en pådriver i å få i gang et testprogram for tungbiler. Euro NCAP er et samarbeid mellom noen europeiske land, bilprodusenter og frivillige organisasjoner.

Euro NCAP skal i første omgang teste system for automatisk nødbrems (der lastebilen selv bremser når systemet oppdager fare for kollisjon), filholdersystem og andre førerassistenter.

De to førstnevnte har vært påbudt i lastebiler og busser siden 2015. Faste lesere husker sikkert saken fra bildelinken til høyre - og systemene sjåfører elsker å hate. 

Fra 2030 er det meningen at Euro NCAP også skal starte med kollisjonstester av lastebiler.

Stort skadepotensial med tungbil

Trafikverket påpeker at lastebilene har stort skadepotensial i en kollisjon med et mindre kjøretøy.

Svensk statistikk over dødsulykker med lastebil viser at i ni av ti tilfeller var det personer i det andre kjøretøyet som mistet livet.

Euro NCAP har testet sikkerheten i personbiler siden 1997. Organisasjonen bruker et system med inntil fem stjerner for å beskrive bilens sikkerhetsnivå. Det er blitt stadig vanskeligere å oppnå fem stjerner ettersom bilene er blitt sikrere. Euro NCAP-testene har vært sterkt medvirkende til at personbiler har fått sikkerhetsutstyr som antiskrenssystemer (ESP), varsling for manglende bruk av sikkerhetsbelte, frontparti som er skånsomt mot fotgjengere ved sammenstøt, filholdersystem og automatisk nødbrems.

Spøkelsesbremsing

Sistnevnte system har utviklet seg fra først å bremse automatisk ved fare for sammenstøt med andre kjøretøy, til etter hvert også å omfatte fotgjengere, syklister og dyr i veibanen.

Men de virket ikke alltid perfekt i starten. Et fast spørsmål i TransportMagasinets "Etter noen mil"-tester var lenge om om sjåførene hadde opplevd spøkelsesbremsing, som veldig mange hadde.

Systemene har også gått fra bare lett brems til full stopp. Da vi presenterte DAF XD, kunne vi oppyse at den er utstyrt med siste generasjon AEBS, et nødbremsesystem som kan legge på opptil 100 prosent autonom nødbremsing for å unngå kollisjon med andre kjøretøy.

Trafikverket skriver at sikkerhetsutstyret som er kommet på plass etter at Euro NCAP startet sine tester, har medvirket til at risikoen for å omkomme i en personbil er blitt redusert med to tredjedeler siden testene startet.

Svenskene har kollisjonstestet lastebil allerede

Trafikverket har allerede gjennomført en kollisjonstest mellom en moderne personbil med full score i Euro NCAP-testen og en tung lastebil. I testen kjørte begge kjøretøy i 50 km/t.

- Testen viste at kupeen i personbilen kollapset, sier Rikard Fredriksson, trafikksikkerhetsanalytiker hos Trafikverket.

Chalmers, et teknisk universitet i Göteborg, er i gang med å utvikle en prototyp på en «mykere» lastebilfront – en front som har deformasjonssoner som gjør at lastebilen blir mindre aggressiv mot motparten. Trafikverket skal gjøre en ny kollisjonstest til høsten for å undersøke effekten av den nye fronten.

I videoen under kan de se mer av kollisjonstesten mellom lastebil og personbil. Video: Trafikverket.

Opphav og kilder: Euro NCAP, Trafikverket

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078