23948sdkhjf

Eksportrestriksjoner: Vær forsiktig om du skal frakte disse varene - se listen

Om varen kan brukes av det russiske militæret, kan alle ledd i logistikkjeden nå gjøres ansvarlig.

TUNGE REGLER: Skal du frakte for eksempel en snøskuter, kan du holdes ansvarlig om den til slutt havner i Russland.

Den ene sanksjonspakken har fulgt den andre etter at Russland gikk til angrep på Ukraina i slutten av februar i fjor. Nå innføres sanksjonspakke 10, som inneholder nye regler som er relevant for næringslivet.

Den siste pakken omfatter eksportforbud verdsatt til mer enn 114 milliarder euro, rundt 130 milliarder kroner. Hensikten er å hindre at russisk økonomi får tilgang til kritisk teknologi og industrivarer.

Slike varer kalles «dual use goods». Dette er ikke varer som direkte kan brukes i for eksempel våpen, men indirekte kan de være viktige for det russiske krigsmaskineriet, skriver NHO Logistikk og Transport i en nyhetsmelding.

Europakommisjonen gir eksempler på hva slags varer dette kan være. Blant det som nevnes, er følgende:

  • Tungbiler og reservedeler til disse, og spesialkjøretøy som for eksempel snøskutere.
  • Varer som enkelt kan tas i bruk av det russiske militæret, som generatorer, kikkerter, radarer, kompass osv.
  • Konstruksjoner som bruer, ulike bygningsstrukturer, gaffeltrucker, kraner osv.
  • Varer som er kritiske for at russisk industri skal fungere, som elektronikk, maskindeler, pumper, varer til metallforedling osv.
  • Varer til flyindustrien.

I tillegg er det nå forbudt å importere bitumen og asfalt samt syntetisk gummi og industrielt produsert sot.

Gir logistikkjeden ansvar

Vel så viktig for dem som driver med logistikk og transport: Sanksjonspakken gjør alle ledd i transport- og logistikkjeden ansvarlig dersom slike varer til slutt skulle havne i Russland, selv når den kjente endestasjonen er at annet land enn Russland.

NHO Logistikk og Transport gir følgende eksempel:

Om en norsk speditør organiserer frakt av "dual use goods" til Italia, og disse senere finner veien til Russland, vil den norske speditøren kunne bli holdt ansvarlig. Her må selskapet kunne vise at det ble gjort tilstrekkelig vurderinger i forkant for å avklare om det forelå en reell risiko for sanksjonsomgåelser.

Forbyr transitt via Russland

Pakken innfører også et totalforbud for transitt av blant annet «dual use goods» fra EU/EØS til tredjeland via Russland. Togfrakt fra EU/EØS til Kina dersom fraktruta går gjennom Russland, er dermed ikke tillatt.

Et norsk transportselskap kan holdes ansvarlig dersom selskapet frakter restriksjonsbelagte varer til eksempelvis Polen, og at en annen aktør laster dem på tog for transitt via Russland til et tredjeland, skriver NHO Logistikk og Transport.

Opphav og kilder: NHO Logistikk og Transport og Europakommisjonen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143