Vedtatt i Stortinget: Bypakke Nedre Glomma fase 2 - åtte milliarder betales av bilistene

TUNG BYPAKKE for bilistene er vedtatt Stortinget 13. april, Bypakke Nedre Glomma fase 2 vedtatt.
Dette melder Sarpsborg Arbeiderblad.(for abonnenter)
Det betyr at finansieringen er sikret, noe som er gode nyheter for den etterlengtede veistrekningen, men det blir i hovedsak bilistene som må punge ut.
Av totalkostnaden på ca 10,4 milliarder 2022-kroner må bilistene dekke 8 milliarder kroner gjennom bompenger de neste 15 årene.
For den summen skal det bygges ny Sarpsbru, firefelts vei fra Hafslund til Dondern, utbygging av 109-veien fra Råbekken til Torsbekkdalen, ny bru over Glomma ved Omberg på Rolvsøy og flere tiltak som skal styrke framkommeligheten for busser, syklister og fotgjengere.
Prosjekt | Kostnad (millioner kr) |
Etablering av bomstasjoner | 41 |
Rv. 22 Hafslund – Dondern | 676 |
Fv. 109 Råbekken – Torsbekkdalen | 3480 |
Fv. 118 Ny bru over Glomma i Sarpsborg | 2510 |
Ny bru over Glomma v. Omberg-Torp | 1380 |
Programområdetiltak på kommunal, fylkeskommunal og riksvei | 1060 |
Finansieringskostnader og drift av bomstasjoner | 1200 |
Sum | 10347 |
I alt skal det bygges 24 bomstasjoner i bomringen.
Anleggsstart i 2025
Går alt etter planen har vi denne fremdriftsplanen, forteller Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for delprosjektet Rv.22 Hafslund-Dondern:
Fremdrift Rv.22 Hafslund-Dondern
- 2023/2024: Grunnerverv. Vi kartlegger og erverver nødvendig arealer for gjennomføring av prosjektet)
- 2023/2024: Konkurransegrunnlag. Vi produserer og legger ut konkurransegrunnlaget. Tilbyderne henter ut konkurransegrunnlaget og gir tilbud.
- 2024: Prekvalifisering av tilbydere og forhandlingsperiode. Vi går gjennom mottatte tilbud, prekvalifiserer og går videre med de beste i en forhandlingsrunde. Valg av tilbyder/ leverandør
- 2024: Forberedende arbeider
- 2025: Anleggsstart
Opphav og kilder: Sarpsborg Arbeiderblad