23948sdkhjf

Transport med konkurransefortrinn: Lanserer Svanemerket for netthandeltransport

Forbrukere som handler på nett, kan nå velge levering som sikrer lavere klimapåvirkning og bedre arbeidsforhold.

MILJØMERKE FOR NETTHANDEL: For første gang kan transportbransjen ta i bruk Svanemerket for deler av tjenesten sin.

Halvparten har liten til ingen tillitt til at leveringsalternativer som markedsføres som miljøvennlige faktisk er det, viser en fersk undersøkelse fra HUI Research for Svanemerket. Undersøkelsen viser også at seks av ti norske forbrukere synes det vanskelig å vite hva et miljøvennlig leveringsalternativ egentlig innebærer når de handler på nett.

Derfor lanserer Svanemerket nye miljøkrav for levering av varer som kjøpes på nett. Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke opprettet av myndighetene.

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket, sier i en pressemelding at hun håper merkingen kan gjøre valget enklere for forbrukerne.

For å bli sertifisert til å bruke Svanemerket, må Transportselskapene må blant annet begrense bruken av fossilt drivstoff ved å øke andelen fornybart drivstoff, og gå over til elektrisitet.

- Vi forventer at de største aktørene, som bruker store mengder drivstoff, går foran og satser på mer miljøvennlig levering, sier Lund.

I tillegg må transportørene dokumentere at de følger regelverket for sjåførenes rettigheter, og de må rapportere sin klimainnsats og sine forbedringer. Ved nyinnkjøp skal lette kjøretøy enten bruke el, biogass eller hydrogen – det skal også en andel av de tunge kjøretøyene. Svanemerket kan tillate at leveringen tar litt lengre tid for å sikre energieffektiv transport.

Transport- og logistikkselskaper på det nordiske markedet kan søke om å svanemerke den transporttjenesten de tilbyr for netthandel. Etter en godkjent søknadsprosess kan de tilby svanemerket levering til nettbutikker. Når forbrukerne skal betale i nettbutikken, kan de velge svanemerket levering. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Svanemerket

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078