Yrkessjåfører, se her: Kollisjonssikkerheten forbedres i busser allerede i år
TUNGE ULYKKER: Kollisjonssikkerhet for yrkessjåfører er et sårt tema, og for bussjåfører spesielt.
Problemstilingen har åpenbart gått under radaren for regulerende myndigheter og instanser - i Norge så vel som resten av Europa. Hittil.
Egne norske krav til buss
I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag, fremkommer det nå at myndighetene fra 1. oktober innfører norske krav om at "alle nye busser som brukes i løyvepliktig transport skal ha en sterkere konstruksjon i front".
Sikkerhetskravene følger opp tilrådning fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss og forslag som har vært på høring.
Disse forslagene er likevel ikke tilstrekkelige, skal vi tro departementet, for Statens vegvesen får i tillegg i oppdrag både å vurdere ytterligere nasjonale krav og å gjennomføre nye initiativ for å påvirke det internasjonale regelverksarbeidet.
Ikke presist nok i forskrift
Ei heller er deppartementet fornøyd med presisjonen i forskriftsendringene, så de har sendt ut ny forkortet høring. Som departementet skriver:
"Regjeringen ønsker at kravet om en forsterket konstruksjon i front av bussen skal gjelde for alle busser i løyvepliktig transport, både i og utenfor rute. Da dette ikke var tydelig nok formulert i høringen av forskriftsendringen, sendes dette nå ut på ny forkortet høring før endringene fastsettes formelt. Høringen finner du her. "
Opphav og kilder: Pressemelding fra Samferdselsdepartementet, Statens havarikommisjon, tungt.no