Norske CityQs hårete mål: Skal selge 200.000 av disse om ti år
TUNG SATSING: Firehjuls transportsykkel utviklet i Moss og med ny teknologi. Snart skal 60 CityQ-sykler suse rundt i Oslos gater – og samtidig satses det i utlandet.
Se video om nyheten fra CityQ i bunnen av artikkelen!
Tungt.no fikk prøve en av transportsyklene, og det gikk unna!
Den formelig skvetter av gårde, den nye transportsykkelen til CityQ. Undertegnede har valgt litt for mye elektrisk gass, og når jeg tråkker på pedalene, føles det som om den drøyt 100 kg tunge farkosten skal til å lette over den vesle fartshumpa i veien. Det er godt den har fjæring på alle fire hjul som tar eggen av «hoppkanten».
Ved første forsøk kommer jeg litt for fort inn i svingen også. En stabilitetstest i første sving er ikke oppskriften på en fornuftig prøvesykling, men CityQ krenger ikke. Jeg velger et lavere nivå for motoreffekten, og har fortsatt ingen problemer med å akselerere raskt opp til toppfarta på 25 km/t. Opplevelsen av kraft er fascinerende – og kreftene skal holde å trekke en totalvekt på rundt 350 kg.
Teksten fortsetter under bildet. Bildeserie med bildetekster finner du i karusellen over.
Morten Rynning (bildet) er sjef for bedriften, som har 14 ansatte. De fleste av dem jobber i Nürnberg, for etter at de første stegene av utviklingen var unnagjort, ble sluttføringen flyttet til Tyskland.
- Der er vi nærmere underleverandørene, forklarer Rynning.
Et skyhøyt mål er satt
Han har satt seg hårete mål for produktet, som han beskriver som «framtidas lastesykkel». Om ti år ser han for seg at CityQ skal selge 200.000 transportsykler. Dette skal ikke skje ved at CityQ skal bygge hver eneste sykkel selv, men gjennom lisensproduksjon. Sykkelen er konstruert for at den skal være enkel å bygge, ifølge Rynning.
DHL i London har allerede fått noen eksemplarer, og til Oslo kommer 60 sykler til høsten. Her skal selskapet Fleet by Mobility Solutions AS leie dem ut i en form for totalservice-tjeneste, der oppbevaring i ladekontainer med solcellepaneler på taket, service og vedlikehold inngår i månedsprisen, forteller Andreas Hætta (bildet under), som bærer tittelen project manager i Fleet.
Teksten fortsetter under bildet.
Lade- og låsekontaineren rommer sju sykler og kan settes ut til bedrifter som abonnerer på lastesyklene gjennom Fleet. Fleet vil også plassere ladestasjoner i sentrum som er tilgjengelige for alle som bruker elektriske sykler og lastesykler. Innovasjon Norge liker Fleets idé så godt at de har gitt støtte til satsingen. Selskapet har allerede lagt planer for å ekspandere til hovedstedene i Norges nærmeste naboland, og til Trondheim. De 60 første syklene skal etter planen utvides til en flåte på 150.
Teksten fortsetter under bildet. DHL i London skal bruke CityQ til nærfrakt.
Ny teknologi
Rynning peker på at det er flere ting ved sykkelen som er nyskapende. For et last mile-selskap som vurderer sykkel i stedet for varebil, er trolig følgende noe av det viktigste:
For det første skal den være robust, med et planlagt livsløp på sju år. Nødvendig service og vedlikehold skal være på et lavere nivå enn for sammenlignbare transportsykler, blant annet fordi den har drivlinje uten kjeder (vi kommer tilbake til dette).
For det andre framstår den som tryggere enn åpne to- og trehjulede transportsykler. CityQ er ifølge Rynning konstruert for å beskytte både syklisten og det eller den sykkelen eventuelt måtte treffe.
For det tredje er den modulær – påbygget kan tilpasses tiltenkt bruk. Varekassen finnes i flere størrelser opp til 1 kubikkmeter (bildet), og det vil komme pickup-versjon og modeller til persontransport seinere.
Teksten fortsetter under bildet.
Videre skal rekkevidden holde til en lang dag med tråkking. Inntil 140 km er den oppgitt til å være – og går den tom, kan batteriene byttes på få sekunder. CityQ har planer om å øke rekkevidden ved at framtidige modeller skal få gjenvinning av rulle- og bremseenergi.
Uten kjede – tråkkingen gir kraft «by wire»
CityQ minner av utseende litt om Postens Paxster-mopeder, men dette er altså en sykkel med pedaler, og den krever ingen form for førerkort. Det er imidlertid ingen fysisk forbindelse mellom pedalene og de to motorene, som sitter i navet på bakhjulene. Slik sett er tråkkingen det som gjerne beskrives som «by wire» - kraften i tråkket sender et signal til motorene om hvor fort det skal gå, uten egentlig å drive hjulene. Samtidig lader tråkkingen batteriene.
I tillegg kan syklisten altså justere hvor mye motorene skal trå til, og revers har CityQ også. Syklisten sitter på en liten stol, ikke på et sykkelsete. Det skal være med på å gi komfort nok til lange dager bak styret. Etter en kort prøvetur ser undertegnede likevel for seg at CityQ-brukere kan komme til å modifisere stolene etter eget behov etter hvert.
Teksten fortsetter under bildet.
Nyvinninger koster
Om du ser på CityQ som en sykkel, så er den dyr. Men Rynning vil at man skal se på den som framtidas mikrotransportmiddel, som det naturlige valget for frakt i et bysentrum, og da skal prisen være mer spiselig. Selv om den er på 10.000 til 12.000 euro uten moms – eller fra knapt 120.000 til rundt 140.000 kroner med dagens lave kronekurs, stadig uten merverdiavgift.
Rynning forteller at 3000 privatpersoner fra flere europeiske byer allerede har tegnet seg på liste for å kjøpe sykkelen. Han mener dessuten at prisen på slike sykler i markedet over tid vil synke.
Hos Fleet er inngangsbilletten lavere. Per sykkel er månedsprisen satt til mellom 6990 og 8990 kroner inkludert lading, service og vedlikehold. Tanken er at det skal senke terskelen for å utforske nærfrakt uten bil.
Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no