Ble truffet av ras i fjor: Fem entreprenører vil reparere Frudalstunnelen på rv.5
TUNG TUNNELJOBB: Statens vegvesen skal reparere og oppgradere Frudalstunnelen som ble truffet av skred i januar i fjor.
Nå skal Statens vegvesen flytte bygget inn i tunnelen og i tillegg oppgradere lysene i innkjøringa til tunnelen.
Starter natt til 30. mai
Anleggsarbeidene starter natt til 30. mai med sprenging av nisje. I uke 28, 29 og 30 blir det avviklet ferie på anlegget og fri ferdsel i tunnelen. Etter ferien vil det foregå arbeid både på dagtid og natt.
Tilbyder: |
Tilbudssum ekskl. mva: |
Aurstad Tunnel AS fra Hovdebygda |
31.725.725,00 |
Fosse Maskin og Transport AS fra Vik |
33.708.045,80 |
AS Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen |
37.930.030,00 |
Mesta AS |
33.982.571,30 |
BMO Tunnelsikring AS fra Arna |
40.178.150,00 |
På dagtid blir det graving og på natta sprenges det og jobbes med med sprøytebetong. Trafikken vil bli styrt med ledebil.
I forbindelse med sprengningsarbeidet må tunnelen stenges i lange periodar. Trafikanter blir derfro oppfordret til å sjekka 175.no før de skal ut og kjøre. Her vil det bli opplyst om når tunnelen er åpen for gjennomkøyring. Omkjøringsveien er er lang (via Gaularfjellet), og vi vil sørge for å varsle tydelig og i god tid.
Blir bedre for alle
– Vi har forståing for at det kan verta krevjande for trafikantene med arbeid i Frudalstunnelen, men det er mange tilhøve som vert betre for alle som følgje av arbeida, avsluttar prosjektleiar Sveinung Hovland i Statens vegvesen.
Frudalstunnelen har en gjennomsnittlig døgntrafikk på 1604 kjøretøy (ÅDT). Av dette er 22 prosent, eller 352, lange kjøretøy (tungtrafikk).
Opphav og kilder: Statens vegvesen