23948sdkhjf

Biogass-rushet: 12 ganger flere søknader i mai enn i en normalmåned

MANGE BENYTTET MULIGHETEN: Tungt.no skrev onsdag at søknader om støtte ble behandlet i ekspressfart hos Enova før fristen gikk ut. Nå er resultatet klart: Det kom 521 søknader i mai.

I hver søknad ble det gitt støtte til ett biogasskjøretøy, opplyser Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef for landtransport i Enova.

Tungt.no skrev i går at et Volvo-selskap hadde fått 12 millioner i støtte bare i mai. Ifølge Enova er det blitt innvilget snaut 102 millioner kroner i støtte til biogasskjøretøy i år. 

- Det meste av dette er i mai, sier Tranaas Skjærvik i en epost med svar på spørmål Tungt.no har stilt.

Rushet av søknader kom etter at Enova kunngjorde at støtteordningen ville bli avviklet i mai. Onsdag klokka 12 var siste frist for å søke, og søknadene tikket inn helt fram til fristen gikk ut.

- Hvor mye er dette sammenlignet med en normalmåned?

- Fra årsskiftet og fram til 3. mai var det søkt om støtte til 167 biogasskjøretøy, det vil si et snitt på rundt 42 biler per måned. Etter 3. mai ble det gitt støtte til 521 biogasskjøretøy, noe som er vel tolv ganger høyere enn en normalmåned. Sagt på en annen måte så tilsvarer dette ett års søknadsinngang på under en måned, sier Tranaas Skjærvik.

Samtlige søknader er nå ferdigbehandlet. Behandlingen foregikk automatisk, og de fleste søknadene var ferdigbehandlet på mindre enn ett minutt.

Enova stiller krav om at kjøretøyet skal settes i bestilling innen 30 dager fra tilsagnet er akseptert. De endelige tallene kan derfor avvik i de endelige tallene sammenlignet med tallene gjengitt ovenfor.

Hva nå, Volvo og Scania?

Da det ble kjent at støtteordningen ville falle bort, spurte Tungt.no de to største aktørene om dette var slutten for lastebiler som går på biogass. Dette var svarene vi fikk:

- Nei, jeg tror ikke det. Biogass er den del av løsningen på vei mot nullutslipp. Ekstrakostnaden er mye lavere med biogasskjøretøy enn med andre nullutslippsløsninger, og kjøretøyene har lengre rekkevidde. Men biogass som drivstoff fikk en trang start fordi det har tatt tid å bygge ut stasjonene, svarte kommunikasjonsdirektør i Scania John Lauvstad.

Også Preben Wilhelmsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge. svarte at han hadde troen på biogasslastebiler fortsatt.

- Vi tror på produktet generelt sett, og at kundene vil velge denne drivlinjen likevel, sa Wilhelmsen.

Økte registreringstall, men bølgen kommer seinere

Registreringstall for mai fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser som ventet at søknadsrushet ikke er blitt omsatt i nyregistrerte biogasslastebiler ennå. Men en klar økning fra april er det uansett. Da ble det registrert 24 nye biogasslastebiler over 16 tonn.

I mai var det tilsvarende tallet 39.

Den totale bestanden i Norge av biogasslastebiler over 16 tonn er per 31. mai på 935 eksemplarer.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125