23948sdkhjf

Advokat-tungvekter tar Myrvold-saken til Kommisjonen for gjenåpning av straffesaker

- Dommen er ubegripelig! sier advokat Sigurd J. Klomsæt om saken der Markus Myrvold etter en tragisk kollisjon ble dømt i Hålogaland lagmannsrett i 2016.

TUNG GJENÅPNING: I ulykken som førte til dom, kom Myrvolds henger over i motsatt kjørebane. En person i møtende bil omkom.

Du kan lese:

- Vi påviser feil i dommens premisser, og vi bringer frem nye bevis. Vi har en solid faggruppe bak argumentasjonen for begjæring om gjenåpning, og jeg føler meg sikker på at kommisjonen vil lytte til oss, sier Sigurd J. Klomsæt (MNJ). Og legger til: - Dommen er ubegripelig!

Juridisk tyngde bak begjæringen

TransportMagasinet har tilbrakt en time på Oslo-advokatens sentrumskontor med spørsmål om saken, og det Klomsæt ikke sier direkte, er at også navnet og ryet han bringer til saken antagelig vil veie tungt hos kommisjonen.

70-årige Klomsæt er i media ofte omtalt som «kjendisadvokat». Det er ikke fordi han har kjendiser som klienter, men fordi sakene hans ruver i media.

Om vi trekker fram de tre B-ene - Bjugn-saken, Baneheia-saken og Birgitte Tengs-saken - så sier det seg gjerne selv at dette er tyngde som lyttes til.

- Dommene legger blant til grunn at det ikke var feil ved bremsene. I vår begjæring forklarer vi blant annet inngående hvorfor dette er et feil premiss i denne saken, og hvordan det ble begått en rekke feil i etterforskningen, forklarer Klomsæt. – Tilliten til politi og vegvesen er for stor.

De omfattende forklaringene i begjæringen bestrider konklusjoner som er gjort av politietterforskerne og Statens vegvesens representant for teknisk kontroll av ulykkeskjøretøyet, se egen sak.

Men kort oppsummert av denne journalisten – gjenopptagelsesbegjæringen er totalslakt av arbeidet som er gjort. Og som er lagt til grunn for dommen Myrvold fikk.

Systemfeil

- Vi ser på dette som en sannsynlig bremsefeil ved kombinasjonen overbremset henger og periodisk feil i ABS-systemet, forklarer Klomsæt. - Dette er en problemstilling både lastebilprodusenter og våre myndigheter har vært klar over i flere tiår – men som de har valgt å overse.

Klomsæt koker det hele ned til ett ord: Systemfeil.

- Årsak til denne og kanskje mange slike skrenseulykker er det vi kaller en «systemfeil». Og det er ikke og skal ikke være slik at man kan dømmes for drap når årsakene er utenfor sjåførens kontroll, sier han med ettertrykk.

- Dette er imidlertid en sak som er så viktig for så mange, at vårt mål er å overbevise kommisjon og deretter domstoler om at de vurderingene det offentlige legger til grunn her er feil – og at de feilkildene vi mener er årsak til ulykken altså er utenfor bilførerens tanker og kontroll.

Vil senke terskelen for gjenåpning av flere slike saker

Men hva kan egentlig denne kjendisadvokaten med klippekort i profilerte drapssaker og annet ubehag om lastebiler og bremser da? Sammenhengen er på sett og vis dyp. Klomsæt har oppdatert førerkort med alle bokstavene det er mulig å påføre det.

- Jeg tok klasse to på bil og henger i 1973. Fikk låne bil av Oslo Transport & Spedisjon som jeg skulle kjøre for den sommeren. Og vet du hvilket ene spørsmål jeg fikk i forbindelse med den oppkjøringen?

Sensor sa: «Det har skjedd mange dødsulykker med tilhenger de siste årene. Hva kan du si det?». Jeg svarte skoleflinkt at «du tenker på tilhengerregulatoren? Den har tre posisjoner, åpen, halvlukket og lukket». Det jeg burde svart, var selvsagt at den ofte har rustet fast…

Siden den gang har Klomsæt vært både bilinteressert og våken på problemstillinger som dette. I nyere tid er det spesielt etter Brennpunkt-dokumentaren om emnet og NRK-artiklene som har løftet interessen hos advokaten. Han var i mer enn 20 år advokat for ACCN.

- Myrvold er villig stå frem offentlig i denne saken, og det gjør mye for oss. Men han er ikke alene med denne saken. Han har i «team Klomsæt» med seg en ekspertgruppe, sier Klomsæt, og understreker:

- Et mål med arbeidet er at vi ved våre fremleggelser også kan senke terskelen grundig for at Kommisjonen vil åpne tidligere saker med hengerskrens – slik at mange kan få prøvd sine saker på nytt.

Klomsæt gir seg aldri

Klomsæt smiler skjevt over bordet og røper et livsmotto som burde gi høye odds i saken:

- Jeg gir meg aldri!

- Men når det er sagt – jeg lover ikke frifinnelse, det gjør jeg heller aldri. Til gjengjeld skal jeg gjøre mitt aller beste med mål om at det fører til gjenåpning og frifinnelse.

Vi har de tre B-ene frisk i minne.

Du kan lese:

Opphav og kilder: TransportMagasinet #5-2023, Tungt.no original

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078