Mercedes eActros med 815 hk: Elektrisk langdistansebil snart klar for lansering
MED MUSESKRITT MOT TUNG LANSERING: Mercedes melder at den elektriske langtransport-lastebilen offisielt skal hete eActros 600, og at den får premiere i oktober.
I disse dager ferdigstilles prototyper som skal testes av utvalgte kunder i den virkelige transportverden. Disse prototypene skal være så like serieversjonen som det er mulig å komme på dette tidspunktet. Så kommer premieren 10. oktober, før serieproduksjonen kommer i gang i 2024.
Mercedes skriver at eActros 600, som Mercedes hittil har kalt eActros Longhaul, flytter tyngdepunktet mot elektrisk lastebil i flere av merkets fabrikker.
Det nye modellnavnet henspiller på batterikapasiteten, som er på 600 kilowatttimer. Det er rundt seks ganger mer enn batteriene i noen av de lengstrekkende elektriske personbilene i dag.
I oktober 2022 skrev tungt.no "Mercedes går elektrisk i anleggssektoren". Da viste Mercedes frem sin eActros LongHaul tilpasset anleggstrafikken, med elektrisk uttak for ulike typer hengere.
50 mil oppgitt rekkevidde
De 600 kilowattimene skal gi en oppgitt rekkevidde på inntil 500 kilometer uten mellomlading. Ifølge Mercedes skal kjøreøkonomien være bedre enn med en konvensjonell diesel-Actros, uten at dette blir nærmere tallfestet.
Derfor, stadig ifølge produsenten selv, venter Mercedes at den nye lastebilen vil akselerere «den dyptgripende transformasjonen av godstransport på vei mot CO2-nøytrale drivlinjer».
Som «konseptprototyp» ble langtransport-eActrosen første gang vist i fjor. Siden den gang har Mercedes finpusset videre på den. Blant annet har den vært på langvarig vintertest i Nord-Finland.
Kraftig motor
Mercedes eActros 600 blir montert i Wörth I Tyskland, side om side med dieselutgaven (bildet under). Men i stedet for dieselmotor og tilhørende drivlinje, får den det Mercedes på morsmålet kaller «e-Achse», altså en elektrisk aksel, pluss høyspentbatteripakkene og en såkalt frontboks. Denne boksen er det Mercedes beskriver som en kompleks teknologimodul. De ulike modulene kommer fra flere Mercedes-fabrikker.
Mercedes eActros 600 har ifølge produsenten en effekt over tid på 400 kilowatt, som svarer til 544 hestekrefter. Toppeffekten er oppgitt til over 600 kilowatt, altså mer enn 815 hestekrefter. Det er ikke oppgitt hvor lenge motor og batteri kan gi denne toppeffekten.
Klar for lynrask lading
Litium-jernfosfat-batteriene skal på de kommende megawattladerne kunne lades fra 20 til 80 prosent kapasitet på «godt under 30 minutter».
Mercedes legger vekt på at den nye elektriske lastebilen er bygd for å vare: Som for diesellastebilene er livsløpet satt til 1,2 millioner kilometer i løpet av ti driftsår.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Daimler Truck