23948sdkhjf

Einride-lastebilen ruller sjåførfritt inn i Norge i 2025 – og PostNord er med

TUNGT SAMARBEID: Svenske Einride skal hjelpe PostNord med overgangen til elektrisk transport – og en lastebil som kan kjøre selv, er på vei.

Først av alt: Hva er Einride?

Den svenske bedriften ble etablert i 2016 og kaller seg selv et teknologiselskap. Altså ikke en lastebilprodusent eller logistikkselskap. Men likevel har de en elektrisk og selvkjørende lastebil på gang, og likevel lager de løsninger som havner innenfor begrepet transportlogistikk.

I sitt eget «manifest» skriver Einride at visjonen er å endre landtransporten permanent med autonom (selvkjørende) elektrisk transport og en intelligent mobilitetsplattform. Dette er en pakke som selger. Einride har inngått avtale med De forente arabiske emirater og med PepsiCo i Storbritannia, bare for å nevne to.

Avtalene handler om å sette opp nettverk, det som kalles «grid» på internasjonalt transport-språk, tilpasset frakt som gjennom digitalisering og elektrifisering skal gå så sømløst og utslippsfritt som mulig.

PostNord er med

Nå er turen kommet til PostNord i Norge. Vi lar May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for bærekraft I PostNord Norge, forklare mer presist hva samarbeidet går ut på her.

- Det vi synes var spennende, var å få hjelp til å komme i gang med tyngre elektriske kjøretøy. Det er snakk om seks elektriske kontainerlastebiler fra Mercedes, og disse skal gå mellom de største terminalene våre: Alfaset – Drammen og Alfaset – Langhus, sier May-Kristin Solberg Willoch, assisterende direktør for bærekraft i PostNord Norge.

Hun forteller at lastebilene skal lades på ladestasjoner på terminalene som er dedikert til disse lastebilene. Einride er å betrakte som en underleverandør av PostNord.

I tillegg skal Einride stå for ruteoptimalisering, som blant annet omfatter planlegging av hvor langt bilene skal kjøre mellom lading og når og hvor de skal lade. Dette arbeidet gjennomføres sammen med PostNords egne planleggere, slik at bedriften kan trekke veksler av erfaringene, opplyser Solberg Willoch.

Denne delen av Einride-pakken er en digital plattform kalt Einride Saga. Ut over dette kan Einride også tilby ladestasjoner, men ifølge Willoch skal PostNord ikke benytte seg av dette i denne omgangen.

Den framtidige Einride-"griden" i Norge.

Dette er Einride-lastebilen

Lastebilen med det pussige utseendet kjørte førerløst på svensk vei allerede i 2019. I 2022 fikk Einride godkjenning til å kjøre autonomt på offentlig vei i USA.

I 2025, skriver Einride, skal kjøretøyet demonstreres i Norge. Det skal «krysse landegrensen på E6», heter det i pressemelding. I Norge vil den første autonome lastebilen kjøre fra Svinesund til Moss.

Opphav og kilder: PostNord ved May-Kristin Willoch, pressemelding fra Einride, Einrides nettside

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094