Stor varebilkontroll i Trøndelag: - Sjåføren hoppet ut av bilen og la på sprang
VAREBILER I FOKUS: Ny samarbeidskontroll med politiet, skatteetaten og arbeidstilsnyet avdekket mye rusk i varebilbransjen. Trønderske varebilister ble sjekket senest i mars, men hjalp det?
Ikke i følge rapporten tungt.no har fått fra Statens vegvesen. Selv om Statens vegvesen i mars varslet at slike kontroller ville det bli flere av.
Kontrollen ble gjennomført på Sandmoen kontrollstasjon i går. Her er resultatet.
Antall kontrollerte lette kjøretøy: 45
- Antall anmeldelser: 2
- Antall overlastgebyr: 2
- Antall bruksforbud: 6
- Antall avskiltinger: 3
- Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 34
- Antall dekk/kjettinggebyr: 1
- Antall andre gebyr: 3
Løp fra bil og kontroll
- En fører av varebil ønsket ikke å bli kontrollert. Han hoppet ut av bilen og la på å sprang. Kontrolløren måtte flytte den førerløse bilen, da det ble kø ved Sandmoen. Føreren ble ikke lenge etter innhentet av politiet. Fører av varebilen kjørte uten gyldig førerkort, så han ville forståelig nok ikke bli stoppet, sier kontrolleder Nina Pedersen i Statens vegvesen etter dagens kontroll.
Det ble også observert en skiltløs bil. Kontrollør fulgte etter, og politi ble varslet. Det viste seg at fører hadde godt over lovlig verdi av alkohol inntatt. Bilen ble inndratt da det var gjentagende forhold.
To varebiler ble avskiltet grunnet manglende EU-kontroll. En fører fikk sitt førerkort inndratt, da førerkortet er fra tredjeland, og man kan kun kjøre på det i Norge i tre måneder.
Mange tekniske mangler
- Det ble skrevet 34 tekniske mangler på varebilene. Det være seg oljelekkasje, slakke mellomaksel, lys, speil og brems. En varebil fikk bruksforbud for manglende brems. Under bremsetesten, falt en bremsekloss og andre deler av bilen, sier Pedersen.
Totalt ble seks stoppet med overlast, og to av disse måtte betale et gebyr på 3.000 kroner. En fører ble også anmeldt for manglende lyskontakt mellom varebil og henger.
- Det var alt i alt et veldig godt samarbeid mellom etatene på tvers, og denne typen kontroll vil bli prioritert ved flere anledninger, sier Pedersen.
Opphav og kilder: Statens vegvesen