23948sdkhjf

Med disse maskinene fra Epiroc skal Skanska drive verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel

TUNGT TUNNELUTSTYR: Skal blant annet drive verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, E39 Rogfast.

Skanska, en av de største entreprenørene i Norden, er klare til å motta fire nye tunnelrigger fra Epiroc – den nye og høyteknologiske Boomer E20 S og tre Boomer XE3.

Riggene skal blant annet bidra i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, E39 Rogfast. For øyeblikket har Skanska fjorten tunnelrigger fra Epiroc i produksjon på ulike steder i Norge.

- Vi har vært veldig fornøyde med boreriggene fra Epiroc, og vi er sikre på at disse nye tilskuddene vil bidra til stabil og sikker produktivitet," sier Roar Lindalen, fagansvarlig for underjordsmaskiner for Skanska.

Aktuelle for flere store prosjekter

Skanska har flere store prosjekter i Norge der tunnelriggene vil bli tatt i bruk. Et av dem er en del av E39 Rogfast, som vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel med en maksimal dybde på 392 meter under havnivå og en lengde på
27 km.

Et annet prosjekt er veiprosjektet E10/rv 85 i Nord-Norge, som inkluderer bygging og drift av 82 kilometer ny og oppgradert vei med syv nye tunneler og 22 broer.

Boomer XE3 er den mest solgte tunnelriggen i Norge, skriver Epiroc i sin pressemelding.  Boreriggen skal utmerke seg i tunnel- og gruveprosjekter takket være omfattende dekningsområde, effektiv langhullsboring, høy borepresisjon og høy maskintilgjengelighet, står det videre. Med Epirocs Rig Control System RCS 5 kan operatøren også overvåke og kontrollere alle riggfunksjoner og opprettholde bedre fokus på sikker boring.

Boomer E20 S er den mest moderne Jumboen fra Epiroc og er forberedt på fremtiden på mange måter. Den har en ny topp moderne hytte med lydnivå ned til
65 db og er forberedt for fjernstyring og CCS-kontroll av bæreren. For sikker bruk i svært bratte tunneler er Skanskas borerigg også utstyrt med retarder.

Ordren ble signert i 2022, og tunnelriggene blir levert fra Epirocs produksjonsanlegg i Örebro, Sverige.

Opphav og kilder: Epiroc

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11