23948sdkhjf

HUSK: Nå kan du lese Anleggsmagasinet og TransportMagasinet digitalt, sjekk sommerutgavene!

TransportMagasinet og Anleggsmagasinet har i flere tiår formidlet historier fra bransjene med en form som får det til å føles som om man selv var til stede. Prøv da vel!

TUNG PROMO: Utgave 5/2023 av Norges beste bransjemagasiner er her for deg. Bla deg gjennom godsakene på skjerm, pad og mobil.

TransportMagasinet kjenner også sin historie. I hver utgave blar vi 20 år tilbake i arkivet og følger opp saker vi skrev om i «gamle dager». I denne utgaven den spektakulære "Volvo-stabilitetssaken"

Redaktør Tellevik innleder saken slik:

" Det er nok den mest omfattende saken vi noen gang har dekket her i TransportMagasinet. Det skulle ta seks år før siste ord ble sagt. Vi snakker selvsagt om Volvo FH versjon 2, V-stag, manglende stabilitet og frynsete sjåførnerver.

Det startet ved en tilfeldighet. Våren 2003 tok TransportMagasinet for seg lastebiler som hadde rullet en stund, i serien «Etter noen mil». Nå hadde turen kommet til en ett år gammel Volvo FH12, versjon 2. En trekkvogn av den mer ustabile sorten, skulle det vise seg.

– Det har hendt at bilen blir dratt ut i motgående kjørebane i svinger, uten at jeg klarer å gjøre noe med det. Midt i svingen kan bilen begynne å vri seg, slik at jeg må begynne å svinge mer for å komme rundt. Kjører jeg med boggien oppe, er det som å kjøre i løs sand, fortalte sjåfør Rune Steinstø.

Vi trodde nesten ikke det vi hørte. Men det var mer. En gang han skulle kjøre frem fra rampen etter å ha losset bilen, hørte han et smell. Det viste seg at foringen på V-staget, oppe på løpeakselen, var knust og hadde hoppet av i festet.

V-staget sitter mellom rammen og løpeakslingen og hjelper til å holde denne stabil i kjøreretningen. Da staget hoppet av, kom akslingen 30 cm ut på siden av bilen. – Hadde det skjedd i fart hadde jeg kanskje ikke sittet her i dag, funderte Steinstø.

Da saken kom på trykk i TM noen uker senere, var det som å starte en brann i tørt gress.

Nesten seks år senere, i desember 2008, inviterte Volvo TransportMagasinet til et møte på Furuset i Oslo. De ønsket å gi sin uforbeholdne unnskyldning til bileiere og sjåfører, for måten de hadde håndtert hele denne saken. Volvos FH versjon 3 var på trappene, og man ønsket en gang for alle å legge den vonde tiden bak seg.

– Det skal ikke skje igjen, fastslo en ydmyk Volvo-direktør, Erik Engelien, som innrømmet at en del av komponentene på versjon 2 fikk belastninger på det norske veinettet, som man ikke så lenger nedover i Europa."

Les hele saken i e-magasinet!

I Anleggsmagasinet skriver redaktør Saugstad om konsolidering:

"At entreprenørene både blir tvunget, og vil bli større og sterkere, er ikke så rart. Prosjektene krever stadig mer tyngde og kompetanse og konsolideringen innen anleggsbransjen vil derfor fortsette også i tiden fremover.

Bare se på kravet om dokumentasjon, det er nærmest umulig å gjøre byråkrater tilfredse om du driver for deg selv. I tillegg viser analyser stadig at bygg- og anleggsbransjen preges av rekordlave marginer, så å starte opp alene kan være umulig.

Og hvor mange store entreprenører har vel ikke startet opp fra ingenting? Bekymringen er den samme som i idretten, at vi fremover kan gå glipp av gode gründere som kunne ha blitt til noe stort og bra. 

Dette gjelder også i økende grad for importørene av anleggsmaskiner. Noen mindre aktører kan nok fortsette å selge utstyr på gamle måten, men i økende grad blir maskinene mer og mer komplekse og datastyrt. Når de store grossistene skal inn i nye bygg planlegger de for at IT-folk og algoritme-eksperter skal få plass i lokalene, det sier jo litt. I tillegg kan man ikke bygge et nytt verksted uten å ha infrastruktur for å reparere og lade batteridrevne anleggsmaskiner. 

Utvikling og fremskritt skal man vel ikke være for skeptisk til, men jeg synes det er trist om det ikke er plass til ”Ola Nordmanns Grav og Mekk” i fremtiden. Kanskje noen utvikler en app som kan fikse alt sammen for enkeltmannsforetak, men om den koster for mye, så er vi like langt.

Selv forsøkte jeg å drive for meg selv som frilans for mange år siden, men uten en fet kundeliste og med en stat som krevde inn moms for det jeg var ”ventet å omsette for neste år” så var det bare å glemme.  Det er ikke bare markedet som presser mot konsolidering i bransjen, også myndighetene og byråkratene sørger for denne trenden.

God sommer til store og små!"

Klikk inn, bli abonnent, les på nett og papir etter behov!

Alt dette og flere årganger bakover i tid får du etter hvert tilgang til via tungt.no som abonnent. Vi håper vi kan friste enda flere lesere, nå som vi har blitt lettere tilgjengelige. Du bestemmer selv om du vil ha bladet i postkassen, eller kun lese oss på nett.

Klikk deg inn på nettsiden bestill.tungt.no så finner du det som passer best for deg.

Opphav og kilder: TransportMagasinet og Anleggsmagasinet utgaver #5/2023

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109