23948sdkhjf

Emil fra Slitu: - For meg er det ikke bare en jobb, men også lidenskap og livsstil 

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Det er også viktig med det sosiale i dette yrket”

  • Sjåfør: Emil Furuseth Karlsen
  • Bosted: Slitu, Indre Østfold
  • Kjører: Det er ganske varierende, alt fra Sørlandet, Vestlandet, Østlandet, Trøndelag og Møre.
  • Bil: Scania R590 2023-modell treakslet trekkvogn med boogie
  • Transporterer: Det er varierende. Vanligvis er det alt mulig av byggevarer du finner i Monter butikker, har kjøring for optimera. Innimellom er det også matvarer til diverse Asko-lagre rundt i landet.
  • Bakgrunn: Emil har kjørt lastebil siden han var 18 år. Nå er han 23 år og er inne i sitt femte år som yrkessjåfør. Han kjører for Spydeberg-bedriften Tonerud Transport AS.
  • Instagram: @emilfuruseth

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Det er min far vil jeg si. Helt siden jeg var liten har jeg vært med han å kjørt lastebil, og jeg har lært mye fra han. Jeg har tilbrakt mange timer i lastebil i løpet av livet mitt. Ellers har det alltid vært den store drømmen, å kunne oppleve mange nye plasser, møte mange forskjellige personer hvor enn man ferdes. Det er også viktig med det sosiale i dette yrket og felleskapet rundt den samme lidenskapen med lastebil og maskiner. Også alle de mange mulighetene man har med all forskjellige type kjøring. Det finnes alltids noe som passer for en selv. For meg er det ikke bare en jobb, men også lidenskap og livsstil.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- En typisk uke for meg er å reise ut på søndag eller mandag. Som regel har jeg lasta opp på fredag litt rundt om på diverse produsenter som Glava, Weber, Gyproc, Optimera sitt hovedlager på Vestby eller Optimera på Østre Aker. Så kjører jeg til første levering som kan være på Vestlandet, Sørlandet eller hva det måtte være. Der tar jeg døgnhvile.

Neste dag begynner jeg på leveringen, og det kan variere fra 1 til 12 leveringer til diverse Monter-butikker eller Optimera-lagre. Deretter laster jeg opp neste lass videre til neste destinasjon. Så er det å utføre oppdragene i løpet av de timene jeg har med tanke på kjøretid og arbeidstid. Jeg er hjemme igjen på fredag, av og til lørdag. Så jeg bor i bilen hele uka.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Det er hovedsakelig vektfordeling og stabling av varene, sikring av lasten og rekkefølgen på leveringsruta. Ut over det er det de forskjellige sikkerhetsreglene på de stedene jeg laster eller losser på.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Ja, jeg fikk prøve meg på litt åpen jumbokjøring med toghjul og togboggier for Mantena. Det var litt annet enn hva jeg vanligvis driver med. Men stykkgodskjøringa er ganske artig siden jeg må tenke og stable litt for å få plass til alt som skal med.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg startet på lageret til Tonerud med omlasting og stuffing av containere med fisk mens jeg venta på lappen. Ellers har jeg drevet med thermo helt siden jeg begynte fram til fjor sommer da vi fikk kjøring for Optimera. Da ble det stykkgods og byggematerialer.

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Det er lasting, lossing og lastesikring. Det er ikke noe spesielt tungt. Jeg åpner sidedørene og så er det som regel en truckfører som tar seg av lasting og lossing. Det er en ganske enkel og fin jobb.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Nei, ikke noe mer spesielt enn å innreda hytta med litt fine gulvmatter og gardiner, og litt småting som gjør det hjemmekoselig.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Ingen dag er lik, og jeg vet aldri hvor jeg ender opp i løpet av uka. Det er ikke det samme godset hver dag og det er alltid like artig å se hvor mange leveringer langs veien jeg skal ha.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Det må være å gi god informasjon om hvilke muligheter man har innenfor dette yrket, og at det alltid finnes noe som passer for deg som person.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører (lønn, arbeidstid o.l.)?

- Nei, jeg har ikke tenkt noe spesielt på det. Lønna bør være fornuftig slik at firmaet får fortjeneste, og at en selv har bra nok lønn til livets opphold så man får ett godt liv. Vi er mennesker og ikke noe roboter, så vi skal kunne leve livet godt. Arbeidstidene kunne kanskje vært litt lengre av og til, men det er egentlig mest for at jeg elsker å kjøre lastebil.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Her i yrket er det en god fordeling av sjåfører i alle aldre, og det er artig å se at fler og fler kvinner finner veien inn til yrket. Jeg ser stadig flere kvinner bak rattene og det begynner å bli en god utvikling av kjønnsfordelingen.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094