23948sdkhjf

Kineserne kommer: Tesla Semi-kopi er blitt fotografert i Kina

TUNG KOPI: På elbiler er Kina allerede konkurransedyktige. Nå kan lastebilene følge etter. En lastebil som tilsynelatende er slående like en Tesla Semi, ble nylig avbildet i Kina.

Som Tungt.no har beskrevet tidligere, går det tregt med produksjonen av Tesla Semi. Bildet av lastebilen som nylig ble postet på X/Twitter, er kanskje en grunn for Tesla til å sette opp farta.

Innen elektriske personbiler har Kina i løpet av får år vist at de kan bygge biler som kan konkurrere med dem som blir bygd i Vesten. I Norge har markedsandelen for kinesiske biler til tider vært oppe i rundt 10 prosent (første halvår 2022, for deretter å synke). Det var utenkelig for bare få år siden.

Om det samme kan skje med elektriske lastebiler fra Kina, kan bare framtida vise. Det som er sikkert, er at kinesiske merker har tatt markedsandeler på flere fronter de siste årene, særlig etter at elektrifiseringen tok til.

Men hva er det vi ser?

Bildet skal være tatt på en vei i Kina, og transporten skal være på vei ut av Heifei, en by rundt fem timers kjøring vest for Shanghai. Vi ser en kamuflert lastebil som framstår som en Tesla Semi-dobbeltgjenger, og denne lastebilen fraktes av en annen lastebil.

Ved første blikk er det mye som minner om Tesla Semi. Førerposisjonen er sentral, med to store skjermer – akkurat som i Tesla Semi. Grunnformen ligner, men frontruta er ulik på kinaklonen, og kameraspeilene er annerledes plassert. Den kinesiske lastebilen har i tillegg glasstak, noe Teslaen ikke har.

Ellers er det fint lite som er kjent. Nettstedet Insideev.com, som skriver om elektriske kjøretøy, spekulerer i at dette kan være en lastebil fra merket JAC Motors. Dette selskapet bygger personbiler, nyttekjøretøy og elektriske kjøretøy, og JAC Motors har både base og flere fabrikker i Heifei, ifølge Wikipedia.

Dette er JAC

Hvis det stemmer at dette er en lastebil fra JAC, så er det ikke et hvilket som helst bakgårdsverksted som har snekret sammen Tesla-klonen. JAC bygger over en halv million kjøretøy i året, derav rundt halvparten nyttekjøretøy.

Merket samarbeider med Volkswagen om elektriske kjøretøy, og har en såkalt joint venture med Navistar, som er en del av Traton-konsernet der Scania og MAN hører hjemme.

Opphav og kilder: Insideevs.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109