23948sdkhjf

Marcus fra Fredrikstad: - Det å være yrkessjåfør er ganske mye mer jobb enn bare å holde i et ratt

MENNESKENE PÅ VEIEN
“En typisk arbeidsuke for meg varierer veldig”

  • Sjåfør: Marcus Hansen 
  • Bosted: Fredrikstad 
  • Kjører: Litt over alt, men store deler av Norge, samt Sverige, Danmark og noe Tyskland.
  • Bil: Scania R660 2022-modell, bil og henger.
  • Transporterer: Veldig mye variert, men stort sett går det i råvarer/ferdigvarer for Orkla Foods Norge.
  • Marcus fikk lappen på CE i starten av 2016, og har kjørt lastebil i syv år nå. Han kjører for Helle’s Thermotransport fra Spydeberg.
  • Instagram: @marcushaensen

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg har alltid likt kjøretøy og særlig store kjøretøy, så interessen har vært der fra jeg var liten. Men jeg fikk etterhvert et kamera og reiste Østlandet rundt og brukte altfor mye tid på en bru over E6 i Råde hvor jeg tok bilder av lastebiler. Da kom jeg etter hvert i kontakt med yrkessjåfør Gøran Holm som kjørte for Sigvartsen Transport, og jeg fikk være med på turer som har var til stor inspirasjon for meg. Det har vært til stor hjelp for meg, og hjulpet meg til å komme dit jeg er i dag.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- En typisk arbeidsuke for meg varierer veldig. Den kan fort starte på søndag hvor jeg er ferdig lasta til for eksempel Bergen. Jeg losser rundt i Bergen på mandag morgen, laster der tilbake til Østlandet. Losser tirsdag morgen, og kjører litt lokalt, kanskje tar en tur til Elverum og Brumundal. Så drar jeg på en langtur igjen på onsdag og er hjemme fredag. Og som regel losser, eller laster opp igjen.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Vi kjører veldig mye frys- og kjølevarer. Da er riktige temperaturer veldig viktig og ikke minst å laste riktig med tanke på vekter.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Jeg liker best å kjøre så langt som mulig, og samtidig vite hva jeg skal gjøre hele uka. Så en helt super uke for meg vil for eksempel være å kjøre et lass med pizzakjøtt og råvarer fra Østlandet til Grandiosa-fabrikken på Stranda. Laste ferdig Grandiosa fra Stranda og kjøre det til til Helsinborg i Sverige. Og så enten laste i Sør-Sverige eller i Danmark og kjøre opp til Norge igjen.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg startet som lærling hos Sigvartsen Transport AS i Sarpsborg, og jobbet der i tre år. Vi kjørte emballasje for Peterson, litt rundt om i landet, mye Østlandet, Vestlandet og noe Møre. Etter de tre årene startet jeg å jobbe for Bødalen-bedriften Moum Transport i mars 2019, og kjørte blomster rundt om i Norge og i utlandet. Etter et år startet jeg hos Helle's i mars 2020.

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Mine arbeidsoppgaver utenom kjøringa er ganske så enkle, da det meste vi kjører er av og på via rampe. Da er det snile eller jekketralle som gjelder. Eller så er det lasting og lossing med truck. Da er det også ganske så lettvint da jeg har sideåpning.

I tillegg er det vedlikehold av kjøretøyet. Lastebilen er like mye en hobby som jobb for meg, og det er jo helt frivillig å bruke mye tid på det. For jeg bruker ganske så mye av min fritid på vask og vedlikehold. Når man har vært så heldig å få utstyr som dette, så føler jeg det minste man kan gi tilbake er å ta skikkelig vare på det. Og det er utrolig god reklame når ting er rent og i orden. Det er lite som topper følelsen når man kjører rundt med et nyvaska sett.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Jeg var så heldig å få ny bil i romjula 2022, med nytt bussbygg skap. Planen var å sette skapet fra den gamle bilen over på dette nye chassiet. Men med tanke på kjøleaggregat og at det ikke gikk å få skåret ut en nisje i hytta på nybilen, så ble det da bygd et nytt skap. Der ble kjøleaggregatet flyttet noen centimeter inn i skapet, da det var viktig å få lavest mulig utvendig høyde og samtidig holde på høyden innvendig. Jeg har noen turer til Tyskland, hvor det er ganske greit å ikke være for høy utvendig.

Jeg fikk være med å bestemme hvordan bilen skulle se ut utvendig og innvendig. Man bruker ganske så mye tid inne i denne bilen i løpet av året, og jeg er evig takknemlig ovenfor min sjef for at jeg fikk være med å bestemme. Det hjelper utrolig mye på trivselen og jobben man utfører. 

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det som gjør jobben min spennende er at ingen dager er like, man veit aldri hvordan dagen blir eller hva man opplever. 

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Jeg føler jo at vilkårene til sjåførene er ganske bra, men vi bruker da ganske så mye tid på jobb. Så vi fortjener jo betalt deretter føler jeg. Det å være yrkessjåfør er ganske mye mer jobb enn bare å holde i et ratt, selv om enkelte sikkert tror det. Vi har da et utrolig stort ansvar både med selve kjøringa, bilen vi kjører, lasten, arbeidstider og kjøre og hviletid.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører (lønn, arbeidstid o.l.)?

- Gode arbeidsforhold og vilkår er veldig viktig, og godt veivedlikehold på vinterstid har utrolig mye å si. Ingen unge som vurderer å bli yrkessjåfører skal behøve å bli skremt av hva de eventuelt ser på nettet eller tv, for eksempel på grunn av dårlig veivedlikehold. Og det er utrolig viktig med en sjef og transportleder som har forståelse for at man er fersk i dette yrket, og ikke bare presser sjåføren ut i noe han eller hun ikke er komfortabel med.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Kjønns- og aldersfordelingen begynner å bli veldig bra føler jeg, ganske så stor variasjon både når det kommer til alder og kjønn i dette yrket. Og at det er flere og flere jenter som begynner med dette syns jeg er skikkelig tøft da det er et mannsdominert yrke.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079