OPPDATERT om kjøre- og hviletid: NHO fikk halvparten av hva de ba om

HALVPARTEN INNVILGET:
Oppdatert 11. august.
I går ettermiddag fikk NHO beskjed om at den midlertidige forskriften som kom i forgårs, justeres noe. Resultatet ble.
• Daglig kjøretid økes fra 10 til 11 timer.
• Pålagt døgnhvile reduseres fra 11 til 9 timer (ingen endring fra i går).
De siste midlertidige justeringene trer i kraft 11. august.
Saken fra 10. august:
Onsdag fikk NHO Logistikk og Transport gjennomslag for sin søknad om å lempe på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Nå ber de om at kjøretida utvides ytterligere, og at døgnhvilen reduserer enda mer.
Daglig arbeidstid må økes fra 10 timer, som Vegdirektoratet vedtok i onsdag, til 12 timer. Pålagt døgnhvile må reduseres fra 11 til åtte timer.
Dette er hva NHO Logistikk og Transport ber om i søknaden de har sendt i dag, mindre enn et døgn etter at de sendte søknaden som på rekordtid ga unntak i går.
Dette gjelder nå
Forskriften som ble vedtatt i går, gir følgende unntak:
- Den daglige kjøretid skal ikke overstige 10 timer (opprinnelige 9 timer).
- Ukentlig kjøretid skal ikke overstige 60 timer (opprinnelig 56 timer).
- Sammenlagt kjøretid i løpet av to på hverandre følgende uker skal ikke overstige 100 timer (opprinnelig 90 timer).
- Sammenhengende kjøretid på inntil 5 timer før gjennomføring av godkjent pause (opprinnelig 4,5 timer)
- En fører kan ha et ubegrenset antall reduserte døgnhviler mellom to ukehviler (opprinnelig begrenset til tre).
- Disse unntakene vil gjelde fra dags dato og til og med 20. august 2023.
«Skal gjøre reglene overkommelige for sjåførene»
I begrunnelsen fra vegdirektoratet heter det blant annet at de innføres for å «gjøre kjøre- og hviletidsreglene overkommelige for sjåførene».
NHO Logistikk og Transport skriver i en pressemelding at det er tilbakemeldinger fra «flere av våre største transportører» som har gjort at de nå ber om ytterligere tillempinger.
Ekstremværet har blant annet ført til at hovedveiene Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim er stengt på ulike strekninger.
«Det sier seg selv at godsframføringen blir forsinket eller i verst fall hindret, skriver arbeidsgiverorganisasjonen.
Tungt.no registrerer samtidig at blant annet Veøy har fått dispensasjon til å kjøre FV26 gjennom Østerdalen.
Veøy skriver: "Dette er pr. nå den eneste godkjente mulige gjennomfartsåren mellom landsdelene i følge vegmyndighetene. Veøy har fått dispensasjon grunnet kjøring av samfunnskritiske varer som medisiner og matvarer. Vegstrekningen har ikke kapasitet til å håndtere all trafikk, så de varsler mulig stans av godstrafikk som ikke har fått dispensasjon."
Opphav og kilder: NHO Logistikk og Transport, Statens vegvesen, Veøy