23948sdkhjf

Nord-sør-logistikk: Det korker seg i Alpene – og det kan bli langvarig

TUNG TRAFIKKORK PÅ VEI OG BANE: Sterkt begrenset togtrafikk gjennom Sveits, og innskrenkinger i lastebiltrafikken over Brenner-passet mellom Østerrike og Italia. Logistikkbransjen har problemer som må løses.

For snaut to uker siden sporet et godstog av i St. Gotthardstunnelen i Sveits. Tunnelen er 57 kilometer lang, og normalt tar den unna 70 prosent av den skinnegående godstrafikken gjennom Sveits. Blant godset som blir transportert gjennom tunnelen, er blant annet stålrør, papir og forpakningsprodukter, skriver Trans.info.

Nå er det ingen trafikk i tunnelen. Reparasjonsarbeidet har vist at skadene er større enn først antatt. Det er snakk om at godstrafikken vil gå med store begrensninger i flere måneder framover.

Nedsatt kapasitet i flere måneder

Det ene jernbaneløpet gjennom tunnelen skal etter planen åpnes igjen 23. august, melder SBB, som i denne sammenhengen har samme funksjon som Bane Nor i Norge. Det andre løpet vil først åpnes i starten av 2024, ifølge jernbaneorganets anslag.

Selv da vil kapasiteten være begrenset, og noen tog vil bli omdirigert til den såkalte panoramastrekningen på Gotthardbanen. Denne strekningen tåler ikke så lange og tunge tog godstog som det som normalt går igjennom St. Gotthardstunnelen.

Over på lastebil – men det er kø på Brennerpasset

Dette har ført til at noen transportselskaper har gått over til lastebiltransport i stedet for tog. Biltunnelen gjennom St. Gotthard er åpen og har full kapasitet. Men det andre hovedalternativet, Brenner-passet mellom Østerrike og Italia, byr på problemer.

For det første er det byggearbeider på denne strekningen. Disse er imidlertid i ferd med å avsluttes.

For det andre har lokale myndigheter i Østerrike gått til tiltak som begrenser lastebiltrafikken visse dager gjennom året. Dette er nå blitt en permanent ordning, skriver ADAC, som svarer til NAF i Norge.

Enorme køer

De lokale myndighetene har satt en øvre grense for antall lastebiler per time på veien. Overstiger antallet 250 lastebiler i timen, blir lastebilene stoppet. Hensikten er å forebygge køer på Inn-motorveien. Slike køer oppstår gjerne etter dager da det har vært kjøreforbud for lastebiler i Tyskland, og alle starter på likt på turen til Italia når kjøreforbudet er over, skriver ADAC.

På tysk kalles dette Blockabfertigung, og det innebærer at lastebilene slippes i kolonner sørover. På dagene med Blockabfertigung har det vært enorme køer av lastebiler mot Brenner.

Protester mot ordningen har haglet fra alle kanter, og saken har vært oppe på høyeste nivå i EU. Myndighetene i Østerrike har ikke vist noe tegn til å bøye av.

I år er denne typen trafikkavvikling varslet på følgende dager:

  • fredag 29. september
  • torsdag 5. oktober
  • torsdag 27. oktober
  • onsdag 15. november
  • torsdag 16. november
  • onsdag 22. november
  • torsdag 23. november
  • onsdag, 29. november
  • torsdag 30. november
  • mandag 11. desember
  • tirsdag 12. desember

Opphav og kilder: ADAC og Trans.info

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.031