23948sdkhjf

Heidi Christine startet egen transportbedrift: - Jeg fikk ikke fast jobb fordi jeg hadde barn

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Hvorfor er det lettere for en mann med barn å få jobb”

  • Sjåfør: Heidi Christine Hjellien Ålberg
  • Bosted: Klæbu, Trondheim
  • Kjører: Rundt om i Trondheim
  • Bil: Scania R580 2018-modell
  • Transporterer: Per dags dato så kjører hun på det nye Ocean Space-senteret som bygges, og da går det i leire og fjell. Hun regner med å kjøre der et til to år til.
  • Heidi Christine har kjørt lastebil i fem år. Hun eier og driver Ålberg Transport AS sammen med sin samboer Jahn Sæterbø. De leier seg inn hos Forset Grus AS med en bil og henger, og en Scania R730 med semi. 
  • Instagram: @heidich93

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- I utgangspunktet så var det min far som inspirerte meg. Han kjørte lastebil i mange år, og jeg var med på en del turer med han. Men jeg ble også veldig inspirert av at alt var så stort og kult, og jeg så virkelig opp til de som kjørte tungt.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- Dagen starter med å levere i barnehage og sfo, og deretter er det å få startet opp lastebilen og kjøre til den angitte lasteplassen eller prosjektet vi har fått utdelt fra oppdragsgiver. Jeg som leverer og henter i barnehage jobber stort sett fra klokken 07.30 til 15.30. Det er jo enten min samboer eller jeg som må levere og hente i barnehagen, og da blir ikke arbeidstiden lenger. Den andre bilen vår går fra klokken 06.00 så lenge den trengs i arbeid.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Jeg kjører mye masse, og som all annen transport gjelder det å gjøre det hele forskriftsmessig. God kommunikasjon med maskinførere er viktig slik at ingenting kan ramle av under kjøringen. I tillegg er det å passe på at vekten er innenfor.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Det er ikke så mange forskjellige typer transport innenfor massetransport. Det går stort sett i det samme hver dag. 

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg har drevet med asfalt transport, og det er vel det beste og gøyeste jeg noen gang har gjort. Men dessverre er det for dårlig betalt. 

Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Jeg må passe på at kassene er rene til eventuelt neste oppdrag, slik at neste kunde ikke får en kasse med masse leire eller lignende om det skal kjøres andre produkter. 

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Nei, jeg har ikke gjort noe spesielt. Vi gjør det vi selv ønsker med bilene våre, og ingen har heldigvis noen ting med det. Så sånn sett er det veldig fint.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det som kan være spennende er når man skal til et nytt prosjekt, og treffer de andre som jobber der. For eksempel om man får god kjemi med maskinførere eller om lasteplassen er grei. Etter et par timer på en ny plass er man som regel vant til det meste. Det er vel egentlig ikke så veldig mye mer som er spennende med massetransport.

Lastebilfolk med små barn: Innimellom kan det være greit med en plan B

I desember 2021 kunne du lese om samboerparet Heidi Christine Hjellien Ålberg og Jahn Säterbö i TransportMagasinet # 10-2021.

Foto: Charlotte Dalen

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Vi må framsnakke yrke, skape og dyrke interessen. For å bevare yrkessjåførene er det viktig med fokus på arbeidstid, lønn, moderne bilpark, bonusordninger, og kanskje gi det lille ekstra av ‘’stæsj’’ til den kandidaten som gir det lille ekstra og som har gjort seg fortjent til det over lengre tid. Det er viktig at ledere viser at man setter pris på sine ansatte som gjør en god jobb.

Hva tenker du om vilkårene i bransjen?

- Innenfor anleggsbransjen så vil jeg si at det er ordnede forhold på lønn og arbeidstid, og generelt gode vilkår.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Det er blitt betraktelig mye bedre, men det er fortsatt mye å gå på. Det blir bare flere og flere damer i yrke, noe som er fantastisk bra. Men det er igjen veldig veldig vanskelig for oss damer å få fast jobb som yrkessjåfør om vi har barn. I tillegg så stiller jeg spørsmål på hvorfor det er lettere for en mann med barn å få jobb? Har vi damer ansvaret for barnet alene?

Dette er i hovesak grunnen til at jeg om min samboer startet eget firma. Jeg fikk ikke fast jobb på grunn av levering og henting i barnehage. Og da hadde jeg kun et barn 50 prosent. Men med barn nummer to på vei, som vi måtte levere og hente hver dag, så kom vi frem til at det skulle bli mye vanskeligere. Hvorfor må det være slik? At en dame må gi opp drømmejobben å bli ‘’straffet’’ fordi hun har barn. Her fins det forbedringspotensial.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.437