23948sdkhjf

Sander fra Sandnes: - Jeg synes det bør bli slutt på å "henge ut" yrkessjåfører

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Spesialtransport er alltid spennende”

  • Sjåfør: Sander Roth Vareberg
  • Bosted: Sandnes Kommune i Rogaland
  • Kjører: Langt og lokalt i Norge, og litt på utlandet.
  • Bil: Scania 580 6x2 2016-modell
  • Transporterer: Stort sett oljeutstyr. Alt i fra små paller på et par kilo til store kontainer på titalls tonn. 
  • Jobber for: Sander tok sertifikatet i Sauda i 2021, og har kjørt i snart tre år. Han jobber for Thor Bjørn Østerhus Transport, men er innleid til Pentagon Transport AS.
  • Instagram: @sander_vareberg

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Det er en litt artig historie, for jeg har ingen i familien som kjører lastebil. Hvor inspirasjonen min kom fra er ikke godt å vite, men jeg vet jeg tok det rette valget da jeg valgte dette.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

- En typisk arbeidsdag startet med oppmøte i Tananger vest for Stavanger sentrum klokken  08.00. Så fordeler befrakteren oppdragene, og det kan være alt fra lossing av traller som kommer fra utlandet til å jobbe på terminalen, så dagene er varierte. Jeg kjører stort sett frem til 16.00, og så triller jeg mot Lura i Sandnes, der vi holder til. Jeg tar gjerne en runde med svampen på bilen før kvelden kommer. 

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til kjøringen du utfører?

- Så lenge man bruker sunn fornuft og sikrer det du skal ha med deg, så går det meste bra. Jeg kjører en del ADR, så samlasting av farlige stoffer er en ting å tenke på.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Spesialtransport er alltid spennende, spesielt når man er over fire meter i bredden. Da kribler det. Jeg synes alltid det er kjekt med nye utfordringer, og takker ja til det meste jeg blir spurt om å kjøre. Hvis ikke så lærer man ikke mye nytt tenker jeg.

Hvor startet du din karriere?

- Jeg startet karrieren min i SR Group og var der i rett over to år. Jeg kjørte også på oljeutstyr der og trives ekstremt godt med det. Kjørte fast med brønntralle, og fikk en del spesial, det var kjekt.

Hvilke arbeidsoppgaver har du i dag utenom selve kjøringen?

- Utenom kjøringa så er det ikke så mye, men hvis det er en rolig dag på Pentagon går vi gjerne over trallene og rydder de. Eller jeg hjelper til på terminalen om det trengs.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Nå er jeg så heldig at jeg har en sjef som har samme interesse for yrket som meg, så jeg kom så og si til ferdig dekka bord. Her er det kufanger med lys, skiltkasse på taket, ekstra lys på tak og på sidene, og i tillegg er bilen trekt opp innvendig med skinn og plysj. Så jeg har nok vært veldig heldig med det.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det som gjør jobben spennende er nok variasjonen. Jeg vet aldri hva jeg skal kjøre eller hvor bredt, tungt eller langt det er. Det synes jeg er spennende.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Dette med lønn og slikt synes jeg er litt vanskelig å svare på, men jeg tenker at så lenge jeg får betalt ned det som trengs i løpet av måneden, så er jeg fornøyd. Arbeidstiden min er stort sett fra åtte til fire, men det varierer. Jeg foretrekker gjerne litt lengre dager.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Jeg mener rekruttering er skikkelig viktig, og det burde legges mer til rette for oss yrkessjåfører. Det er dumt når det legges ned rasteplasser og toaletter stenges, for det ødelegger mye for sjåførene med tanke på kjøre- og hviletid. Det er jo sjåføren som blir straffet om man må kjøre 10 til 30 minutter over tillatt kjøretid for å finne en plass å stoppe. Spesielt om vinteren der det kan være kolonne eller stengte veier.

Jeg synes det bør bli slutt på å "henge ut" yrkessjåfører

Dersom man blir stoppet i kontroll og får kjøreforbud, havner man som regel ut i media. Det er også veldig strenge regler når det kommer til småting som for eksempel lys. Det er veldig dumt å få kjøreforbud på grunn av et livsfarlig markeringslys.

Så for å rekruttere nye folk synes jeg det skulle blitt litt mindre strengt i dette yrket. Men det er definitivt det beste yrket. Jeg kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Jeg tenker at det er viktig at alle føler seg velkomne i yrket, samme om du er mann eller dame. Det viktigste er at du utfører jobben på en trygg og skikkelig måte. Kjenner mange kvinnelige sjåfører som jeg sikkert ikke når opp til knærne når det gjelder kompetanse. Det er ufattelig mange flinke sjåfører rundt om.

Alderen blant sjåfører varierer også. Jeg var så heldig og ta lappen i en alder av 18 år da jeg tok det via skole i Sauda. Men samtalene blir gode uansett om man prater med en kollega på 25 eller en på 55.

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141