23948sdkhjf

Ny Scania 660S til Herredsvela Transport: - Sjåførenes ønsker veier tungt

TUNG NYBIL: Rogalands-bedriften Herredsvela Transport har fått utlevert en ny Scania 660S krokbil med påbygg levert av Rolands.

- Denne bilen skal brukes i fast trafikk mellom Grødaland på Jæren til Hamar. Vi har tre til fire biler som går fast på kontrakt her med slakteavfall og kadaver, sier Trond Helge Qvalbein, kjøreleder i Herredsvela Transport.

Han forteller at nybilen erstatter en seks år gammel Volvo krokbil.

- Bilene går mye og er en viktig ressurs for å flytte risikoavfall fra Jæren til Hamar. Derfor er det viktig å holde bilene driftssikre. Dette er nummer to som er byttet til Scania fra Volvo. Vi har en i drift som er to år gammel ved nyttår. Disse to bilene er stasjonert i Lyngdal med tre sjåfører som går på skift, sier Qvalbein.

Vil sikre bilparken

Kjørelederen sier at det vært lang leveringstid på denne nye bilen.

- Vi bestilte denne i februar 2022. Dette har vært en utfordring for oss, og vi har derfor flere biler i bestilling av denne typen for å sikre at bilparken er ny og driftssikker. Vi ser også at det er en stor fordel med drivstofforbruket til de nye bilene. Da vi tok i bruk den første bilen var det en besparelse av drivstoff som vi ble positivt overasket over, sier han.

- Hvorfor ble valget en Scania?

- Det var fordi sjåførene hadde ønske om det. Dette er sjåfører som bor på veien og det veier derfor tungt hva deres ønsker er. Det er også et stort pluss med verksted på Hamar og Lyngdal. Sjåførene bor i Lyngdal og det er derfor enkelt da bilen skal inn på service og verksted. Verksted på Hamar er heller ikke negativt da vi tømmer containerne der og får da hjelp om vi får problemer med inntømming, sier Qvalbein.

Hva er grunnen til at dere valgte en 660S?

660 ble valgt på grunn av drivstofforbruk. Vi har god tro på denne bilens sammensetning av kraft og forbruk. Vi skal ha 60 tonns vogntogvekt og trenger derfor litt kraft til dette.

- Vi har blanda erfaringer

På spørsmål om erfaringene med bilen så langt er svaret at de er blandet.

- Den nyeste bilen har gått veldig bra, men den første har det vært veldig mye tull med. Vår erfaring er at nytt utstyr ikke er av samme kvalitet som det gamle. Det er mer feil og hyppigere verkstedbesøk på det nye. Om vi har vært uheldig på noen av bilene eller om dette er den nye standeren er vi usikre på.

- Etter noen stygge havari på nyere utstyr har vi mistet litt troen på kvaliteten. Vi har gullavtaler på noe, men ser her en betydelig forskjell på hvordan de to store merkene har bygget opp slike avtaler. En gullavtale for oss skal være forutsigbar. Om det kommer regninger på småting som overtid, hastedeler og liknende etterpå er det liten vits å ha en slik avtale. Det blir da uforutsigbare kostnader og hile poenget med avtalen er borte. Vi valgte derfor ikke gullavtale på de nye bilene nå, selv om vi har gode erfaringer med de fire som gikk på avtale i Volvo-systemet, sier Qvalbein.

Herredsvela Transport har rundt 30 biler i flåten. Dette er fordelt på kranbiler, semier, skapbiler og krokbiler. Av dette er det en Mercedes, en MAN og resten Volvo og Scania.

Den siste tiden har bedriften handlet mye Volvo så kjøreleder Qvalbein tipper det er en fordeling på Volvo og Scania med 50/50. De nyeste bilene er Volvo og de eldste er Scania.



Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14