23948sdkhjf

Anne Serine fra Sandsli: - Bilen vår er både kontor og hjem, så vi må ha rom for litt særpreg

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Hunden min har vært med meg på jobb siden første arbeidsdag”

  • Sjåfør: Anne Serine Fjeldtvedt
  • Bosted: Sandsli i Fana, Bergen
  • Kjører: Det er veldig varierende. Både lokalt, rundt i Norge og utlandet.
  • Bil: Litt forskjellig, men den siste tiden har Anne Serine kjørt mye en Mercedes Actros trekkbil 2017-modell.
  • Transporterer: På den kjøringen Anne Serine har nå, så transporterer hun diverse varer som skal kjøres videre ut med mindre biler til kunder.
  • Jobber for: Anne Serine har kjørt lastebil siden sommeren 2021. Hun kjører for sitt eget firma Fjeldtvedt AS, og leier seg ut som sjåfør for andre firmaer.
  • Instagram: @truckeranne

Hva var det som gjorde at du valgte å bli yrkessjåfør?

- Jeg har alltid hatt stor interesse for større kjøretøy og maskiner, og jeg liker å jobbe med hele kroppen. Finnes det noe å ta tak i, så er det sjeldent jeg ikke er der. Det å jobbe i mannsdominerte yrker har aldri vært et hinder for meg, for jeg stortrives med å møte mennesker med ulike bakgrunner, som i tillegg har sær og litt frempå humor, som det er mye av i bransjen. Valget var også veldig enkelt når jeg i tillegg kunne dele den med min foralltid bestevenn som dessverre fikk sin siste kjøretur i en tippsemi tidligere i år, i en alder av 14 år. Min kjære hund.

Kan du fortelle om hvordan du opplevde den første gangen du skulle kjøre alene på oppdrag?

- Dagen etter at jeg hadde bestått lappen, satt jeg i en Volvo putebil/buffer med gulblink og sperret veien på E39 mot Åsane på natten. Spenningen og den enorme gleden var stor, og det å kunne sitte i en stor lastebil uten å ha flinkeste kjørelæreren Cato fra Fadnes trafikkskole på min høyre side. Under vakten tenkte jeg mye på hva han hadde lært meg og hvordan jeg skulle mestre det videre alene. Hvis jeg hadde spørsmål, fikk jeg ikke lenger et bekreftende nikk, noe som var litt skummelt. Men samtidig gøy for da måtte jeg begynne å stole mer på meg selv. Hunden min har vært med meg på jobb siden første arbeidsdag, og har vært mye av grunnen til at jeg alltid har gledet meg til å dra på jobb for å prøve og lære nye ting.

Har du en spesiell opplevelse som yrkessjåfør du kan fortelle om?

- Jeg husker den første kranbilen jeg kjørte, en MAN. Jeg skulle levere en minigraver til en kunde. Når jeg kom frem, hadde kunden stengt, så jeg husker jeg kranet graveren over gjerdet, tok hendene mine innimellom gjerdet og fikk av låsene, og tenkte at nå var jeg smart.

Hva er det som er viktig for deg i hverdagen som yrkessjåfør?

- Jeg tar på meg oppdrag når jeg er hjemme på fri fra hovedjobben min offshore, så det er veldig viktig for meg at jeg trives og føler det gir meg mer enn det tar. Det er selvfølgelig enkelte dager med høyere tempo må man forvente, men det skal ikke gå på bekostning av den andre jobben. Mange har spurt meg hvorfor jeg jobber når jeg er hjemme, og da pleier jeg å si at jeg ser ikke på det å kjøre lastebil som en jobb, men en livsstil. Det er også viktig for meg å ha med mine firbeinte på turene, så jeg kan kombinere begge gledene samtidig.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Gode arbeidsforhold og vilkår er viktig for at man skal holde yrket og interessen hos sjåførene oppe. En god arbeidsgiver har fokus på rettferdige arbeidsvilkår, en anstendig lønn og utviklingsmuligheter for de ansatte. Det er også viktig at den ansatte viser engasjement, tar i et ekstra tak og ikke minst står på for sine rettigheter. 

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- En sammenheng mellom lønn og arbeidstid kan være mye av grunnen for at det gjør det vanskeligere å rekruttere unge. Som langtransportsjåfør blir det ofte mange timer i bilen fremfor timer hjemme, og mange ønsker gjerne å få delta på mye av det som skjer i hverdagen utenom jobb. Da synes jeg det er spesielt viktig å sette fokus på trivsel, det sosiale, gode rutiner og gode biler. De som velger å bli yrkessjåfører har som regel en stor interesse for kjøretøy, noe som det bør legges mer til rette for både hos bileiere og hos vegvesenet. Bilen er kontoret og i mange tilfeller hjemmet vårt. Da må det være rom for å få sette særpreg på bilen uten at man skal hele tiden se seg over skulderen for vanskelige kontrollører.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Jeg synes det er utrolig tøft og bra at flere kvinner vil søke seg inn i yrket, selv om jeg tror det alltid vil være et mannsdominert yrke. Uavhengig av kjønn og alder, så er det viktig at man er forberedt på lange selvstendige dager hvor man vil møte og måtte kunne håndtere uventede situasjoner som kan og ofte oppstår langs veiene. En arbeidsdag er aldri den samme, så fleksibilitet og gode avgjørelser er ofte en god kombinasjon for å lykkes.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094