23948sdkhjf

Tesla Semi kjørte 1732 kilometer på ett døgn - tilsvarer Oslo til Alta

I TRANSPORTOPPDRAG: Den amerikanske lastebilen har levert et vektig bidrag til diskusjonen om elektriske lastebiler kan erstatte diesellastebiler.

Rekorddistansen ble satt under arrangementet Run on Less, der en rekke elektriske lastebiler er blitt fulgt kilometer for kilometer under virkelige transportoppdrag ulike steder i Nord-Amerika (se egen rammesak).

Dette er Run on Less

Run on Less er et 18 dager langt arrangement som har gitt unikt datamateriale. 22 elektriske laste- og varebiler fra ti ulike transportselskaper er blitt fulgt hver eneste meter gjennom reelle arbeidsdager, der last er blitt hentet og levert.

Run on Less har samlet inn en rekke data i sanntid, som forbruk, fart, distanse, hvor lenge bilene gikk og hvor lenge de sto. Også vær og vind ble registrert.

Lastebilmerkene som var representert, var Volvo (to stk.), Freightliner (Daimler) (sju stk.), Tesla (tre stk.), BYD (én), Nikola (én) og Orange EV (én).

Tungt.no har skrevet om Run on Less tidligere. Blant annet har vi forsøkt å finne årsaker til at Teslas lastebiler har mye lengre døgndistanser enn elektriske lastebiler fra Volvo og Daimler.

Høyst sannsynlig et rekordforsøk

På dag 17 av det 18 dager lange Run on Less-arrangementet viser dataene at PespiCo, som eier de tre Teslaene som har vært med i testen, trolig har hatt rekordambisjoner: Ved midnatt rullet Tesla Semi nr. 3 fulladet av gårde på døgnets første transportoppdrag.

Fartsdataene viser at lastebilen feide gjennom natta med stort sett rundt 100 km/t på speedometeret. Sjåføren gjorde bare én nevneverdig stopp, på 17 minutter. Klokka 06.52 ble lastebilen satt til lading igjen. Kjørt distanse var tett på 600 km. 9 prosent batterikapasitet gjensto.

Deretter fulgte en snau times lading, der kapasiteten økte til 47 prosent. Så ble Teslaen kjørt til det som etter alt å dømme var en ny lasting, før lastebilen dro av gårde igjen. Nå ble Teslaen kjørt i tre timer, og distansen var 268 km. Bare 2,6 prosent batterikapasitet var igjen.

Nesten full «tank» på 78 minutter

Nå ble lastebilen satt til lading, og her får vi et godt innblikk i ladehastigheten til Semien. I løpet av én time og 18 minutter steg ladestanden fra de nevnte 2,6 prosentene til 88,6 prosent.

Så var det ut på langtur igjen, nærmere bestemt 575 km. Her ser det ut til at Teslaen er blitt kjørt ekstra energiøkonomisk. Farta er blitt satt ned noen få kilometer i timen til 97-98 km/t, og muligens har lastebilen kjørt noen høydemeter nedover. I hvert fall hadde den 18 prosent gjenstående batterikapasitet etter denne turen, betydelig mer enn på det nesten like lange førstestrekket.

Nå fulgte 23 minutter med lading, som sendte batteristanden opp til 51 prosent. Den siste spurten dette døgnet startet ca. klokka 20.30, og Semien rakk tett på 290 km før midnatt. Da gjensto 15 prosent batterikapasitet.

Last er ukjent

Totalt tilbakela Tesla Seremi nr. 3 altså 1732 kilometer i løpet av 24 timer. Det er ikke kjent hvor tungt lastebilen var lastet, ut over at Run on Less-arrangøren har oppgitt at totalvekten i snitt har vært 70.000 pund, eller snaut 32 tonn, under Run on Less.

Øvrige data som er verdt å nevne, er at ladingen i alt tok 11,1 prosent av tida – og da skal vi huske at den startet døgnet fulladet. Teslaen var inaktiv i 17 prosent av tida, mens den kjørte i 81,8 prosent av de 24 timene. 93 prosent av kjøringen foregikk i over 80 km/t – og en stor andel av dette igjen gikk i rundt 100 km/t.

14 prosent av energien kom fra lastebilens system for gjenvinning av rulleenergi. Temperaturen var mellom 14 og 29 grader, og gjennomsnittlig vindstyrke var 2,8 meter per sekund.

Så vel fartsdata som kurven for energiforbruk viser at transportene gjennom døgnet stort sett har foregått i flatt landskap på motorvei: Batteristanden har i all hovedsak falt jevnt på samtlige turer, og farta har også vært jevn.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no med Run on Less som kilde

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.046