23948sdkhjf

Ken-Tommy fra Sortland: - Det er synd at lastebilen er den store stygge ulven i trafikkbildet

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Få opp statusen på yrket”

  • Sjåfør: Ken-Tommy Kristoffersen
  • Bosted: Sortland i Vesterålen
  • Kjører: Vesterålen/Lofoten og en og annen tur utenfor regionen.
  • Bil: 2023-modell Volvo FH 540 med en sidelaster eller termotralle hengende etter.
  • Transporterer: Litt av hvert. Alt fra materialer og stykkgodslasting, til kontainere med råstoff til fiskefôrfabrikk. Eller laste frys i reefere som skal skipes avgårde. Blir også en del saltfisk når sesongen starter.
  • Jobber for: Ken-Tommy har kjørt tungbil siden 2003, og jobber i dag for Nordtrafikk AS.
  • Instagram: @kentommykristoffersen

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Lastebil har bestandig fascinert meg. Helt fra jeg var liten og lekte med lastebil i sandkassen, og drømte meg bort om hvordan det var å faktisk kjøre sånt. Litt rart siden ingen i min familie kjører lastebil. 

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag eller -uke for deg?

Som oftest starter dagen med litt kaffe i lag med kolleger. Så finne ut hvor turen går den dagen. Deretter så er det å gyve på med dagens gjøremål.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til kjøringen du utfører?

- Tenker sikkerhet for meg selv og de rundt meg. Både under kjøring og ved bruk av sidelaster. Er jo tunge ting man håndterer.

Er det noe oppdrag du synes er artigere en andre?

- Jeg synes sidelasterkjøring er spennende, selv om jeg kun har kjørt det i et halvt år.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

Jeg har stort sett kjørt stykkgodsdistribusjon etter at jeg kjørte opp. Det har også vært litt termokjøring og litt linjekjøring.

Hvilke arbeidsoppgaver har du i dag utenom selve kjøringen?

- Jeg har litt båtlossing innimellom, og jeg kjører reachstacker og liten truck.

Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Jeg har ikke noe eget preg dessverre. Det er mye jeg har lyst til, men blir foreløpig med drømmen.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det må være at ingen dag er lik. Pluss alt man ser og opplever langs veien.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Vi yrkessjåfører kunne nok hatt litt bedre lønn i forhold til ansvaret vi faktisk har. Arbeidstiden blir vel litt til hva man gjør det til selv. Selvfølgelig så kan jo ting skjære seg i løpet av dagen, men man får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Vi er jo en yrkesgruppe som er på veien 24/7 hele året. Noen liker å jobbe dagtid, og noen trives på nattkjøring. Personlig trives jeg best med dagjobb.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Få opp statusen på yrket. Det er synd at lastebilen er den store stygge ulven i trafikkbildet, vi er jo der for en grunn. Der har media en stor jobb foran seg. Lastebilen får stort sett skylden i ulykker selv om de har havnet uforskyldt i den.

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- At det kommer flere kvinner gjør ingenting. De gjør en like god jobb som mannfolka.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078