23948sdkhjf

Scanias nye elektriske lastebiler er satt i produksjon

TUNG SATSING: Store biler, middels rekkevidde. Nå starter Scania produksjonen av regionale lastebiler med R- og S-førerhytte.

Produksjonen som nå starter opp, er av de nye elektriske lastebilene som Scania presenterte i juni 2022. I mellomtida har lastebilprodusenten blant annet bygd om fabrikken sin i Södertälje nettopp med tanke på bygging av elektriske lastebiler (mer om dette lengre nede i teksten).

Scania melder at store oppdateringer blir lansert i forbindelse med produksjonsstarten. Chassisene er tilpasset elektrisk drift, og de har fått nye batterier og optimaliserte hjelpesystemer.

Den nye generasjonen med R- og S-førerhytte kan ha totalvekt på opptil 64 tonn, mens rekkevidden er opptil 390 kilometer. Oppgitt maksimal ladeeffekt er 375 kW. Dette betyr at én times lading kan gi inntil 270 km rekkevidde.

Motorene har en effekt på 400 eller 450 kW, der sistnevnte svarer til ca. 610 hk.

Lastebilene tilbys både som normalchassis og trekkvogner. Som eksempel på noenlunde realistisk rekkevidde, oppgir Scania at en 27-tonns tippbil med seks batterier kan forvente opptil 350 km kjøring mellom hver lading.

Nye drivlinjer, batterier med langt liv

Ved produksjonsstarten introduserer Scania også en rekke nye elektriske drivlinjer. EM C1-4-familien, som brukes i el-lastebilene for urban bruk, vil komme i fem forskjellige effektnivåer og få fire trinns girkasse.

Batteripakkene er produsert i et samarbeid mellom Northvolt og Scania. Northvolt-batteriene har en levetid for drift av lastebiler på 1,5 millioner kilometer. Scania skryter av at batteripakkene skal kunne lades til 100 prosent gjentatte ganger uten at det påvirker batterilevetida.

Scania har satt seg som mål at halvparten av totalsalget i 2030 skal være batterielektriske lastebiler.

El-salget har gått ned i år for Scania

Scania stengte i sommer fabrikken i Södertälje for å bygge den om til produksjon av elektriske lastebiler. Tidligere i høst varslet selskapet at ombyggingen var ferdig og produksjonen satt i gang.

Fabrikkombyggingen med tilhørende produksjonsstans har bidratt til at Scania har tapt til erkekonkurrent Volvo innen elektriske lastebiler i år. I 2023 har Scanias salg av elektriske lastebiler over 16 tonn gått ned med 54 prosent – bare 24 elektriske lastebiler med Scania-merke er registrert så langt i år. Det gir en andel av markedet på knapt 16 prosent, ifølge OFV.

Volvo leder med en andel på 70 prosent og 107 registrerte lastebiler over 16 tonn.

Når det gjelder bestanden av elektriske lastebiler, altså hvor mange det er fra de ulike merkene ute på norske veier, er bildet bedre. Her er Scanias andel på 36 prosent, mot snaut 53 prosent for Volvo. Ingen av de øvrige merkene er over 3 prosent for elektriske lastebiler over 16 tonn, ifølge OFV.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Scania

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111