23948sdkhjf

Turlid Transportservice skal frakte store mengder betong for Oslo kommune

Bedriften fra Vestland begynner å få lang erfaring med litt atypiske oppdrag.

TUNG TRANSPORT: Aurlandbedriften Turlid Transportservice startet i forrige uke på en jobb et godt stykke utenfor deres naturlige habitat.

Transporten av betongelementer foregår først med Schenker på tog fra Tyskland til Malmø, hvor Grenand Rail overtar. Når betongen ankommer Alnabru, står Turlid Transportservice klar for action.

- Vi frakter betongelementene videre med bil til tunnelåpningen til Oslo kommunes nye rentvannsprosjekt, sier Jan Turlid, i Turlid Transportservice.

Tunnelen skal brukes i den nye vannforsyningssytemet til Oslo kommune. Og betongelementene som skal kle tunnelveggene blir tatt videre innover i tunnelen på skinner.

Derfor tok de jobben

Men hvorfor tar en transportør fra Aurland på seg en slik jobb, midt i tetteste Oslo?

- Vi har opp gjennom årene hatt både jobber i tunneler og annet. Dette har gitt oss en del referanser som ledet til denne jobben, sier Turlid.

Han legger til at siden Turlid Transportservice driver med såpass mye forskjellig, begynner det også å kreve mer arbeid inne på kontoret.

– Heldigvis har jeg en dyktig gjeng med meg, som kan litt om alt, sier Turlid.

Investerte i nye gassbiler

Til prosjektet med rentvannstunnelen, har de investert i tre nye gassbiler fra Volvo og fire nye hengere. Oslo kommune satt krav om at bilene enten skulle være drevet av gass, eller være elektriske. For å få jobben, måtte Turlid Transportservice dermed investere i gassbiler.

De nye hengerne er ikke spesielt grønne, men innkjøpt til formålet. De er bygget og tilpasset for tunge betongelementer.

Turlid legger til at disse gassbilene kommer til å bli brukt på prosjektet i nesten to år.

– Det var verdt å investere i disse bilene for å få jobben. Jeg er ikke redd for at vi ikke skal klare å sysselsette bilene etter dette, sier Turlid.

Har biler i backup

De har også med seg Utne Transport og Harlem Solution i prosjektet som reserver dersom noe oppstår.

Skulle noe uforutsett hende med de ny-investerte gassbilene, kan de dermed føle seg trygge på at de får lånt reservebiler som også går på gass.

– Det er en spennende og artig jobb for oss fra sognebygden og få kjøre inne i Oslo. Det er både kjempetungt og i tillegg har vi miljøaspektet, sier Turlid. Dieselbilene deres med Euro 6-teknologi må pent holde seg unna dette prosjektet.

– Nå som vi først har tatt et steg videre, ser det ut som gassbilene fungerer bra. Men på lange distanser, er vi fortsatt nødt til å ha Euro 6-bilene våre.

Foreløpig er fyllemuligheter for gass så problematisk at dette er mest aktuelt, enten inne i Oslo, eller bare på østlandsområdet. Infrastrukturen for elektriske biler er heller ikke utbygget.

– Dieselbilen er fortsatt arbeidshesten, sier Turlid, som i disse dager registrerer flere nye dieselbiler. Til sammen har transportselskapet nå over 20 biler.

Skikkelig mye betong

Vegard Ekelund i Grenland Rail forteller at det dreier seg om skikkelig mye betong.

– Togene har 21 vogner i togsettet og det er fire stabler, med tre elementer per vogn, sier Ekelund.

Grenland Rail bruker Turlid Transportservice som underleverandør. Om det ikke er klart til å ta imot elementene ved tunnelen, vil de bli isteden bli kjørt til et eksternt lager på Haugenstua.

– Vi frakter segmentene fra Malmö til Alnabru. Det er planlagt to tog i uka, helt frem til mars i 2025, bortsett fra enkelte ferieopphold, sier Ekelund.

Fra før av har Grenland Rail lang erfaring med ulike nisjeoppdrag for BaneNor.

Opphav og kilder: Intervju med Tungt.

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114