Lasting og lossing på terminal: 4 av 5 kontrollerte satte fartsskriveren feil
4 AV 5 JUKSET MED FARTSSKRIVEREN: Det var stor prosentandel juks med fartsskriveren på kontrollen som Arbeidstilsynet og Statens vegvesen holdt på en større terminal på Romerike natt til torsdag.
Kontrollen var rettet mot riktig registrering av arbeidstid og hviletid, ved lasting og lossing av gods. Det ble bare kontrollert fem vogntog, men så mye som fire av disse hadde satt fartsskriveren i hvile, mens de utførte annet arbeid som lasting og lossing av vogntogene.
Usikker på innstilling av fartsskriver ved annet arbeid? Les hva ekspertene skriver her - veldig smart å vite.
I et av vogntogene som ble kontrollert, hadde sjåføren satt en annen persons sjåførkort i fartsskriveren for å lage seg en døgnhvile.
Ole-Martin Skjollby er seniorinspektør ved utekontroll ØST A. Han forteller til Tungt at deres kontrollmyndighet er på vei, mens arbeidstilsynet har hjemmel til å gå innpå terminalområder.
– Dette er et av kriteriene for samarbeidene. Når vi forvalter det samme regelverket, benyttes dette til samarbeidskontroller, forklarer Skjollby.
Avdekket 17 timer uten pause
– Når fører ble kontrollert, hadde han et utstrekk på arbeidsdagen på omtrent 17 timer uten pause. Han skulle så kjøre videre til Vestlandet når han var ferdig lastet, sier Skjollby.
Kontrollen avdekket også at fører manglet YSK (yrkessjåførkompetanse). Denne føreren ble anmeldt til politiet for flere av forholdene, og kunne ikke kjøre videre.
– Føreren hadde satt i en annens persons sjåførkort for å skjule brudd og lage seg en døgnhvile. Kjøretid og arbeidstid, lagt sammen fra førers sjåførkort og det misbrukte kortet, viste 17 timer, sier Skjollby.
Hva skjer når det avdekkes et så stort avvik?
– Her blir det reaksjoner som er i henhold til vår instruks og det vil rapportere internt slik at de foretakene dette gjelder får en dårligere skår i risikoratingen og derfor vil bli kontrollert hyppigere på utekontroll, sier Skjollby.
Han forteller at foretakene også må regne med at de kan bli utvalgt til foretakskontroll. Da vil i så fall Statens vegvesen se på systemkontrollen til foretakene og de brudd som foretakene selv skulle ha oppdaget ved internkontrollen, samt hvilke tiltak som er satt inn.
Trafikksikkerhet og sosial dumping
Men hva skjer videre? Vil den høye prosentandelen påvirke videre kontroller?
– Dette er et satsingsområde både når det gjelder trafikksikkerhet og sosial dumping, så her vil vi fortsatt ha stort fokus på dette i samarbeidskontroller med Arbeidstilsynet, sier Skjollby.
Han legger til at det ble avsatt flere midler til dette i fjor og at det i denne omgangen ikke kommer flere midler. Disse midlene kom nettopp for å komme i mål med trafikksikkerhet og sosial dumping.
Han presiserer at dette vil bli et prioritert område.
– Deler av denne kontrollen, forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport, (FATS) er en forskrift vi deler med Arbeidstilsynet slik at vi kan reise på tilsyn alene eller i fellesskap slik vi gjorde denne gangen, sier Skjollby.
Opphav og kilder: Intervju med Tungt og kontrollresultat fra Statens Vegvesen