23948sdkhjf

Hallvard fra Førde: - Jeg har vokst opp med lastebil og gravemaskiner

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Man må være greie med alle”

  • Sjåfør: Hallvard Flaten
  • Bosted: Førde
  • Kjører: Mest i Vestland fylke, men det kan også bli langturer som Tromsø og Oslo.
  • Bil: Volvo 750 FH16, tungtrekker, 2022-modell.
  • Transporterer: Stort sett maskintransport for eksterne og interne.
  • Jobber for: Hallvard har kjørt lastebil siden 2008, og har jobbet for Førde-bedriften Magne Hafstad AS, siden 2010.
  • Instagram: @poppyflaten

Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg har vokst opp med lastebil og gravemaskiner, og har vært nært bedriften Magne Hafstad i mange år. Faren min jobbet også i firmaet. Jeg tok lappen på eget initiativ da jeg var 18 år, etter at jeg hadde kjørt traktor en periode etter tiendeklasse. Jeg har tatt fagbrev som yrkessjåfør og på anleggsmaskin.

Hva transporterer du til daglig nå?

- Det er stort sett gravemaskiner, hjullastere og knuseverk, og lasten ligger gjerne mellom 80 og 90 tonn.

Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Det er nok som alle andre, sikkerhet, lastsikring og ikke minst å ha papirene i orden. Når jeg kjører tunge maskiner må jeg ha de riktige dispansasjonene.

Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Jeg synes det er ekstra fint hvis jeg kan laste på et kolli som kan stå der i to dager før det skal av igjen. Da har jeg to dager før jeg må losse for eksempel nordover eller til Sverige.

Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Jeg kjørte litt bitumen med tanksemi, og har kjørt litt tippbil og maskin. Til bilen jeg kjører nå har jeg flere ulike hengere, blant annet en asfalt, en tipptralle og en jumbotralle.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg? 

- Jeg kan prøve å legge en plan for dagen, men det blir alltid noen endringer i den. Jeg får som regel noen oppdrag som jeg forsøker å gjøre unna så fort som mulig, for plutselig som kommer det noen hasteoppdrag. Da er det greit å være litt fleksibel.

Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Jeg møter mye folk, og får et bra nettverk. Det kan være alle mulige folk, ikke bare yrkessjåfører. Det synes jeg er spennende. I tillegg er arbeidsdagen ganske variert, og det gjør at det aldri blir kjedelig.

Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

-Det begynner vel å bli mer like vilkår for yrkessjåfører, og det synes jeg er bra.

Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Man må være greie med alle. Spør noen om hjelp så skal man hjelpe, og ta med de nye hvis de er nysgjerrige. Og det er viktig å ikke le av andre og ikke være høy på seg selv. Jeg ringer også rundt for å få hjelp, selv om jeg har kjørt noen år. 

Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Vi har tre damer i bedriften, og de gjør en kjempejobb. Så jeg synes det er bare bra om det kommer flere damer inn i yrket. Det er ingen grunn til at de skal gjøre en dårligere jobb enn oss menn.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.439