23948sdkhjf

Ny Mercedes Arocs til T Engene AS: Kjører masser på Norges dyreste anleggsprosjekt

TUNG NYBIL: Entreprenørbedriften T Engene AS fra Gol har i dag 52 lastebiler i flåten. Den siste nyankommende er en Mercedes Benz Arocs 2658 LS.

Nybilen skal kjøre TBM-masser i forbindelse med ny vannforsyning i Oslo. Før sommeren signerte T Engene AS med Skanska om massetransport på E5 Råvannstunnelen, og skal kjøre rundt 400.000 kubikk tunnelstein over ca. 2,5 år.

På tungt.no kunne du nylig lese at prosjektet ny vannforsyning i Oslo er det dyreste anleggsprosjektet i Norge akkurat nå, men en prislapp på 30 milliarder kroner.

- Det ble ny bil nå på grunn av økt oppdragsmengde med massetransporten og fornyelse av biler, sier Karianne Sørbøen, daglig leder i T Engene AS.

Bilen ble bestil i april 2023, så ventetiden har ikke vært altfor lang.

- Hva er grunnen til at dere valgte en Arocs 2658 LS?

- Vi har spesialisert oss på å laste og kjøre tunnelstein, og 580 HK er det vi har funnet ut at passer til denne type kjøring, sier Sørbøen. Hun trekker også frem vekt og pris som viktige elementer da de valgte bil.

Hva betyr tall og bokstaver i "Mercedes-Benz 2658 LS"

Mercedes-Benz har en typebetegnelse som er litt ulik de svenske lastebilprodusentene.

De to første tallene i typebetegnelsen er normal totalvekt i Europa, og de to neste tallene indikerer motorstyrke. Men, dette stemmer ikke alltid helt, da det avhenger av de enkelte lands lover og regler.

For nybilen til T Engene AS, som er en 2658, betyr det 26 tonn totalvekt med 580 hester.

I betengnelsen "LS" står L for luftfjæring og S for sattelslepper, som er tysk for trekkvogn. Med andre ord, LS står for luftavfjæret trekkvogn.

Hangeren til nybilen er også ny, kjøpt hos Spartveit AS. I høst kjøpte T Engene tre like tippsemier, ekstra lette for å få med mest mulig tonn stein.

- Er det mulig å si noe om erfaringer så langt?

- Det er litt tidlig å si for mye om erfaringer, men det ser bra ut.

T Engene AS har sitt hovedkontor Gol, og står på proff.no oppført med 90 ansatte. Regnskapet i 2022 viser driftsinntekter på 114 millioner kroner, og et resultat før skatt på nær minus 2 millioner kroner.

Det negative resultatet i 2022 skyldes prosjekter der bedriften ikke klarte å kompensere for de høye drivstoffprisene. Daglig leder Karianne Sørbøen sier at bedriften i år er tilbake med ett resultat godt i pluss.

Bedriften har i dag 52 tungbiler, ti hjullastere og fem gravemaskiner.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127