23948sdkhjf

Hadde montert bakelittratt i moderne lastebil (og visste at det var galt)

RARITET: Sjåføren prøvde å skru av rattet da han ble stoppet.

Statens vegvesen har – som de ofte har – avholdt utekontroll på Svinesund kontrollstasjon før og gjennom helga. På fredag dukket det opp en raritet.

Vogntoget var svensk, og lastebilen var fra 2018/2019, ifølge kontrollrapporten. Slike lastebiler har normalt multifunksjonsratt med diverse funksjoner på taster på rattet.

Rattet på lastebilen var derimot av en helt annen alder. Det handlet om et bakelittratt fra 1960-tallet, altså minst 50 år eldre enn lastebilen.

«Da kontrollør kom ned til lastebil, var fører allerede på vei til å skru av rattet for å montere det originale rattet som tilhørte bilen. Fører hadde ingen utdannelse som mekaniker», skriver Vegvesenets kontrollører i rapporten.

«Han hadde forstått at det var noe galt», heter det i rapporten.

«Ulovlig og uprofesjonelt»

Inspektørene konkluderer med at rattet var ulovlig modifisert. Bildene som følger kontrollrapporten, viser en ombygging som kanskje er «Reodor Felgen» av filosofi, men ikke av gjennomføring.

«Modifiseringen var så uprofesjonelt utført at det ble gitt bruksforbud på rattet. Det var ingen hornknapp i ratt, men en kabel som hang løs nedover rattstammen som ikke var lett å få tak i når en trengte den», heter det i rapporten.

Dette er bakelitt

Bakelitt er en type fenolplast som tidligere ble brukt i holdere, telefonapparater, dørhåndtak, støpsel og teknisk utstyr, ifølge Store norske leksikon.

DDR-bilen Trabant hadde karosserideler i bakelitt.

Ikke i senter, og festet med to små skruer

En annen løsning som får merkelappen «uprofesjonell», er senterbolten som skulle holde alt sammen (se foto i bildekarusellen). Den var for lang, så den er forsøkt fôret ut med diverse skiver som også har hatt som oppgave å dekke det store hullet i rattnavet. En hjemmelaget adapterplate i rattnavet (bildet over til høyre) er heller ikke i senter, og det var to små skruer som skulle holde adapterplata fast.

Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109