23948sdkhjf

Overlast og underlast og tvangsskjøring i øst og vest

TUNGE PROBLEMER, MEN: Skyldes det vær og føre dette også? De to første eksemplene kanskje.

For det blåser og snør som om Finse har flyttet til det sentrale sør- og østland akkurat nå. Men runden gjennom siste døgnets virksomhet i Utekontrollen er faktisk dominert av vekt.

Feil vekt, for lite vekt, for mye vekt – og tvangsvekt. Vi holder det kort:

Fra Bergen meldes det om vogntoget på bildet over, som hadde skapt trafikkaos på Sotra og derfor ble eskortert inn til trafikkstasjonen i Åsane av politiet. Ekvipasjen hadde stått fast i bakke før Sotrabroen og forårsaket store køer.

Ved vektkontroll var det innlysende hva som årsaken: Vektfordelingen var mildt sagt dårlig med 9,9 tonn på boggi på trekkbil og 33,7 tonn på semitrailer veide 33700 kg. Tillatt vekt på sistnevnte er 24 tonn, så det ble bruksforbud og vektgebyr på 49.700 kroner avkrevd på stedet. 

På Håbakken var problemet stikk motsatt. Kanskje fikk vedkommende mindre problemer med fremdriften enn overnevnte, men ikke mindre problemer med Utekontrollen. Roger Per Løvlid skriver i rapporten:

«Eit vogntog var overlasta på drivaksel, og vart ilagt bruksforbud inntil vekta på drivaksel var ned på lovlig vekt. Bileigar måtte betale 16.600 kroner i overlastgebyr før vidare køyring. Vogntoget mangla også 3 stk. kjettinger, noko fører måtte betale 4500 kroner i gebyr for, i tillegg til pålegg om å framskaffe riktig antall kjettinger. Lasta hadde dessuten forskyvd seg, og gjorde dermed vogntoget ustabilt og for breitt. Lasta måtte rettast og sikrast forsvarleg. Eit dekk og felg på semitrailer var skada, og måtte skiftast på staden. Ellers hadde vogntoget diverse tekniske mangler. Blant anna med brems på semitrailer.»

Og ved Minnesund kom en gjenganger som ikke var enig i dette med overlast. Vi siterer Ken Robert Paulsen fra rapporten:

«På Minnesund rakk vi bare komme ut fra kontrollstasjonen til første rundkjøringen hvor vi påtraff ett kjøretøy som fanget blikket. Her mistenkte vi overlast på varebilen og det skulle vise seg at her fikk vi full treff igjen. Fører fikk beskjed om å følge til vektkontroll. Kjøretøyet ble veid til 4900 kg med overlast på 1400 kg. Det skulle vise seg at fører har blitt stoppet for samme forhold hele fem ganger tidligere. Da ble fører anmeldt for forholdet og fikk bruksforbud på stedet. Føreren viste liten forståelse for reaksjonen som han fikk, men det skulle han tenkt på før, da han visste godt hva han gjorde».

Og så har vi Ånestad da, hvor vi synes mest synd på fører av en last med meierivarer. Geir Thomas Finstad beskriver forholdet slik:

«Norsk firma med bruksforbud fra i går. Firmaet instruerte fører til å bryte bruksforbudet og kjøre videre for å levere lasten i Oslo. Bruksforbudet ble ilagt pga. overlast med meierivarer. Nytt gebyr ble ilagt for samme overtredelse. Samtidig opprettes det anmeldelse av firmaet for å ha trosset ilagt bruksforbud og i tillegg ha pålagt en ansatt å utføre dette lovbruddet».

Opphav og kilder: Utvalg fra kontrollrapporter fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141