Benita fra Nord-Odal: - Bransjen må bli mer tiltrekkende med bedre lønn og bedre arbeidstider
MENNESKENE PÅ VEIEN
“Det er ikke lett å kombinere en slik jobb med barn og familie”
- Sjåfør: Benita Sofie Ringen
- Bosted: Nord-Odal, Innlandet
- Kjører: Starter å kjøre fra terminalen på Kongsvinger hver dag. Ulike ruter, men kjører for det meste på Østlandet. Noen av rutene går også til Sverige.
- Bil: Benita Sofie er vikar for tiden, så hun kjører ulike lastebiler. Den ene er en Mercedes Actros M-hytte med 300-400hk, og den andre er en Volvo 350.
- Transporterer: Det er distribusjon, så veldig mye forskjellig. Det er ofte mye dekk eller elektronikk, men kan også være noe matvarer.
- Jobber for: Benita Sofie er i et vikariat for Kurér AS, men har mål om en fast jobb etter hvert.
- Instagram: @benitasofie
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
- Jeg er veldig fersk i dette yrket. Jeg fullførte YSK og tok oppkjøring et par måneder før min andre fødsel. Jeg måtte klatre opp i bilen med stor kulemage, men jammen gikk det bra. Så etter fødsel og permisjon kunne jeg endelig starte å kjøre i juli 2023.
Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?
- Jeg hadde en jobb der jeg kjørte bil hver dag i jobben, men ønsket å kjøre noe større. Jeg syns det virket spennende å kjøre lastebil, så jeg kastet meg på teorikurs og startet med kjøretimer. Plutselig satt jeg der med førerkortet i hånda. Jeg har alltid elsket å kjøre ulike kjøretøy, og ønsket om å kjøre lastebil har vært til stedet en stund. Jeg angrer absolutt ikke på valget om å ta førerkort på tungbil. Det er et spennende yrke med mange muligheter.
Vi trenger flere yrkessjåfører, og at yngre mennesker ønsker å jobbe i bransjen er helt nødvendig
Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?
- Jeg kommer til terminalen på Kongsvinger for å se hvor jeg skal innom i løpet av dagen, og legger opp en rute etter det. Det kommer gjerne flere oppdrag utover dagen. Deretter reiser jeg rundt på de ulike stoppene for å levere eller hente gods. Hvor mange stopp det er varierer fra dag til dag, noen dager er kortere enn andre. Hvor langt vi kjører er også avhengig av hvor vi skal innom. Lasting og lossing, og kjøring fra og til er forsåvidt det dagen innebærer. Det skjer alltids noe i løpet av en dag som kan forskyve dagen litt, men som regel går det greit.
Er det noe type transport du synes er artigere en andre?
- Nå kjører vi veldig mye forskjellig, men jeg syns det er greit å kjøre dekk. Jeg kunne forsåvidt tenkt meg noe helt annet som for eksempel renovasjon eller bulktransport. Jeg ser for meg slik kjøring en gang i fremtiden.
Er det noe spesielt du må ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?
- Det er selvfølgelig lastsikring som er noe av det aller viktigste å tenke på, i tillegg til plassering av gods. Vekten på bilen må såklart være innafor reglene den også, men det er som oftest plassen som er mest avgjørende på hvor mye vi får med oss.
Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?
- Jeg har ikke rukket å være innom flere typer transport ennå. Det er veldig mye jeg kunne tenkt meg å prøve, så jeg håper det blir mulighet for det etterhvert. Jeg har veldig varierende jobberfaringer fra tidligere, alt fra hudterapeut, bartender til lastebilsjåfør nå. Jeg tenker all erfaring er viktig å ta med seg videre, og ingenting er bortkastet. Man må gjennom ulike jobber for å finne drømmejobben, tenker jeg.
Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?
- Arbeidsoppgavene er å frakte gods til kunder, eller hente noe som skal videre. Jeg henter og leverer ulike varer, og dette krever forskjellig. Noe må sikres bedre enn andre ting, og det er så varierende størrelser på det som fraktes, slik at man må spille litt tetris for å få plass til alt. Det er mye tunge løft og utfordringer i løpet av en dag, noe jeg liker godt. Jeg elsker utfordringer og er heller ikke redd for tunge løft. Jeg ønsket meg en jobb der jeg måtte være fysisk, og det har jeg absolutt fått. Jeg er ikke redd for å ta i et tak, og syns en slik type jobb passer meg perfekt.
Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?
- Nei, enn så lenge har jeg ikke noe spesielt jeg har gjort endringer på. Det kan godt hende det kommer etterhvert, men jeg må nesten komme meg litt mer inn i dette først tenker jeg. Nå har jeg heller ikke en fast bil da jeg er vikar, men om jeg hadde fått egen bil kunne jeg godt tenkt meg å gjøre det litt til min egen med mitt preg på den.
Hva er det som gjør jobben din spennende?
- Det er spennende å gjøre noe som ikke så mange andre jenter gjør. Jeg kjenner hvert fall ikke mange andre jenter som er yrkessjåfører. Og at jeg har klart å komme meg inn i denne bransjen i det hele tatt. Jeg elsker å møte kunder og frakte gods, men generelt hele yrket er spennende. Jeg kan ikke sette fingeren på én ting som er mest spennende, det er alt i alt hele jobben. Det er spennende å gjøre noe nytt og noe jeg har ønsket å gjøre lenge.
Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?
- Lønn er jo absolutt noe som burde vært høyere i denne bransjen, det kan man jo ikke legge skjul på. Det kan være en krevende bransje der man må ofre mye, med lange dager og lite fritid. Derfor mener jeg at lønnen burde vært høyere, og jeg tror ikke jeg er aleine om å tenke det. Arbeidstidene er kanskje ikke det enkleste å gjøre noe med, men jeg synes absolutt det burde legges mer tilrette for spesielt de med små barn. Det er ikke lett å kombinere en slik jobb med barn og familie. Jeg tror mange flere hadde valgt dette yrket om arbeidstidene og lønnen hadde vært bedre. Om det hadde skjedd noen endringer kunne langt flere hatt mulighet til å jobbe som yrkessjåfører. Det burde også være mer likestilling når det kommer til å ansette damer med små barn, i forhold til menn med små barn. Jeg føler arbeidsgivere kanskje har lettere for å ansette menn med barn, enn damer som har barn. Hvorfor det eventuelt er slik vet jeg ikke.
Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører?
- Det må være å gjøre bransjen mer tiltrekkende med litt bedre lønn og bedre arbeidstider. Det er selvfølgelig mange som lever av å jobbe, og som ikke gjør noe annet. Men det finnes også mange som ønsker mer fritid. Det er også ekstremt viktig med en god arbeidsgiver som tar vare på sine ansatte. Hvis man hører om andre med gode erfaringer fra yrket, så er det naturlig at det kan være med fristende å starte med det selv. Så arbeidsgivere har forsåvidt et stort ansvar for det mener jeg, i tillegg til andre ting selvfølgelig.
Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?
- Det begynner heldigvis å bli flere damer i dette yrket - noe som er kjempebra. Jeg syns absolutt ikke at dette kun er for menn, tvert imot. Damer klarer det minst like bra, og det ser man jo også. Det er typisk å tenke på en yrkessjåfør som en godt voksen mann, men ei jente på 22 år kan gjøre jobben like bra - om ikke bedre. Jeg syns det er positivt å se flere unge jenter, og unge gutter, som velger dette yrket. Vi trenger flere yrkessjåfører, og at yngre mennesker ønsker å jobbe i bransjen er helt nødvendig. Det er fremdeles en vei å gå med tanke på både kjønn og alder, men det kommer seg absolutt. Jeg tenker det er viktig å prøve, hvis ikke får man det hvertfall ikke til. Det også er viktig å ha motivasjon og en stor interesse for dette for å kunne lykkes.
Opphav og kilder: Tungt.no