23948sdkhjf

140-timers med Fartskriver dag 2: Det rasler i kjettingstrammeren når Tungt.no er på YSK

TUNGT OG KJETTING! Hjelp, jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn? Men første hindringer er:

På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK

Link til samleside her

Gjennomføring av  Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen

DAG 1

  • Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
  • Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
  • Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.

Førerkortet på C og CE er en nemlig ting. Sjåførkompetansen er noe mye mer.

Dagens utfordinger ble kjetting

Kjetting kan antagelig oppfattes som noe av det kjedligste som finnes, og som verdensmestrene i kommentarfeltene kan alt om.

Men det er også helt nødvendig i dagens Norge. På den ene siden er det temmelig enkelt. I teorien. På den annen side krever det presis kunnskap om hvilke kjettinger man må ha, at man sjekker at man fortsatt har dem, at de ikke er frosset fast eller rustet fast,og ikke minst at de passer til de dekkene og hjulene man har.

I tillegg ble det soleklart i løpet av dagen at man må ha rutinen i legge dem FØR det blir nødvendig og kritisk - når det er kaldt og surt og mørkt er det en fæl jobb å lære seg. 
SE VIDEO med den gjenstridige kjettinglåsen feks...

Og det er jo ikke vanskelig - man må bare ha gjort forarbeidet. I kursteamet kom det fram gode tips om å alltid gjennomføre sesongstart med kontroll og pålegging av samtlige kjettinger. For ikke tro at en kjetting passer hjul og dekk uten å ha sjekket, til det er varianser på begge deler. Og så finnes det er rekke forskjellige typer kjetting til forskjelligbruk...

Firmatips ved sesongsjekk: Lage en ramme av 2x6 kjør opp innerhjulet slik at ytre drivhjul henger fritt, da kan alle kjettinger sjekkes fort og effektivt. For min egen del ville jeg tro et par timer i varm hall med trening og rutiner hadde vært gull verdt før en tur over fjellet (eller bare til Oslo i disse dager.

Såh: Kjettingdagen ble kul faktisk - og kontroll av bilen er like fin å ta en gjennomgang på ofte. Prinsippet er likt, men alle biler har sine småting, og mine medelever hadde mange bra tips. Flere bilder fra dagen under.

I morgen er det mat, yoga og rusmidler... Alle gruer seg. Lurer på hvem som bruker av fraværeskvoten da? Helt sikkert ingen.

Send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.

Ekspertene legger føringene, bilder over og under. Gjør det ryddig og riktig fra start, og sjansen for å lykkes er betydelig høyere for en god kjettingdag.

Henrik ruller oss ut med tøffe skolebilen til Morten Kraft, nå er det tid for etterstramming.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141