23948sdkhjf

Fasiten: Slik gjør du Ålesund tur retur Roma, noen bedre? Hans Martin leder

LESERNE SVARER: Denne lett hundsete redaktør spurte nylig om hjelp til et pekuniært spørsmål fra lesere med ørlite mer erfaring (svar på en skoleoppgave).
Se 140-timers med Fartskriver, en serie på Tungt.

I stormen av behjelpeligheter fra lesere har vi valgt ut dette forslaget, som utmerker seg på flere felt, hvorav lokalkunnskap, høflig fremferd og folkelig tilnærming. For dem som ikke fikk med seg spørsmålet, omhandler det sønnen til Peder Ås, Christian, som skal fra Ålesund til Roma med fisk:

Svaret i sin helhet er:

Hei, Nå skriver vi 16/2 og oppgaven er nok innlevert. Likevel klarer jeg ikke å dy meg i mangel av bedre ting å gjøre: Christian laster i Ålesund Søndag. La oss si han har avgang 21:00, for han har jo ikkeno annet enn fisk å laste der oppe egentlig. Han er da på Hjortnes 05:00 mandag morgen.Per Mandag har han da brukt 4t15min kjøretid (siden den nye 90 timers perioden begynner ved midnatt). Christian er lur, for han har kjørt denne turen tidligere og har selvfølgelig koden til nattparkeringa på CL Hjortnes.På mandag i 11 draget tusler han derfor over veien og sjekker inn. MEN han drøyer med å flytte bilen å kjøre inn på kaia.For skal han få registrert hvile fra 05:00 med ferjeregel kan han kun flytte bilen to ganger innen en time. Så 1315 vrir han om nøkkelen, lader litt luft og tusler pent over veien og inn på kaiområdet. Han lar bilen stå på tomgang for at skriveren ikke skal slå over på pause (det er jo så lett å glemme) og dermed bruke bort det ene av to stopp som ferjeregelen tillater. 13:50 blir han vinket ombord som en av de siste bilene. Christian har nå brukt 40 min av ferjeregelen, og ett stopp. Det kommer til nytte på tirsdag når han kjører av. Kielturen går som den pleier med fler øl enn han forteller deg på tirsdag, som resten av sjåførlaget på ferja. Men han kjører nå i land godt uthvilt likevel. Vel nede på dekk venter han tålmodig til bilene foran har kjørt av, slik at han ikke bruker lenger tid av enn han må. Når sporet er klart  10:10, tusler han pent av og steller seg i kø på tollen.Han har nå brukt 43 minutter og begge stoppene av ferjeregelen og en potensiell ferjeregel registrerer ennå hvile mens han tar en røyk med kollegene før alle skal inn og fikse tollpapirer. Selv om tollpapirene er klare og T1 er scannet og i orden inne hos Zollamt i Kiel tar det likevel en del tid å komme ut av kaia da en del lenger frem i rekkene har andre tollprosedyrer og papirer som ikke stemmer. Slikt blir det litt trafikkork av. Dessuten står politiet og har kontroll i fall noen skulle falt for fristelsen å ta med seg en kartong sigaretter eller ei flaske brennevin. Men 11:15 har de fleste forsvunnet og man kan trave rolig ut fra kaia. Ingen ulempe at politiet har pakket sammen og reist heller. Han har nå 30t15min helgehvil (hadde holdt med 24t, men med 30t har han noen timer mindre å ta igjen innen utløpet av tredje uke.). Neste helgehvil må nå påbegynnes senest 11:15 neste mandag. To 24 timers helgehviler på rad sier du? Ja, det er tross alt lov i forbindelse med internasjonal transport. Så griner du kanskje på nesen over at den foregår oppstykket og på en ferje? Nøye opplest og vedtatt lovlig. Det kan de antakelig ikke fortelle så mye om hverken i norsk utekontroll eller på YSK kurs. Til frustrasjon med overivrig kontrollpersonell de neste 28 (eller var det nå 90 dager?) dagene.Ut fra Kiel kjører de fleste retning A7. Du vet bedre enn som så, og sikter deg inn på B404àA21àA1 for å komme på østsiden av Hamburg og slippe Elbtunnelen, som de siste ti årene har vært en forholdsvis effektiv måte å ødelegge kjøretiden på. Litt tett trafikk er det nå likevel forbi Stillhorn. Så turner Christian av på A7 retning Hannover. I begynnelsen litt veiarbeid og «stockender verkehr» som tyskerne sier. Men det sklir nå i 65/70km/t den tiden det varer. I Hannover blir det over på A2 retning Magdeburg, og det nærmer seg faretruende tid for ei pause. Det blir på Total Raststätte Börde Süd, klokka er ca 15:30, og pausen er vel avviklet 16:15 etter en «bockwurst mit brot und senf». Det litt dumme med å ta pausa her er at det er igjen ganske nøyaktig 400km til Autohofen på Hilpoltstein.Men vi ser hvordan trafikken går og kjører videre. Videre på A14 mot Leipzig/Halle. Derfra A9 sørover mot Nürnberg, Ingolstad, München osv osv.Litt før Pegnitz (Frankische Schweiz) ser Christian at det som antatt ikke går til Hilpolstein på 4,5 time. Så litt motvillig stopper han og tar 45 min til på Pegnitz.Utpå autobahn og ta de siste sju mila for dagen. Ganske fullt på Hilpolstein, men han rumeneren på sykkel (som antakelig har provisjon av parkerte biler) finner en plass han kan stå. Klokka er på slaget 22:00 og håndbrekket er på. Inn å ta en dusj, dem er reine og fine her i motsetning til lenger sør. Så litt mat, to øl og i seng. Middagen ble for øvrig billig da Christian fikk trukket av åtte euro fra parkeringsbilleten. Han må derimot sluke maten, for restauranten stenger 23:00. Tro om det ble pasta, schnitzel eller schweinhaxe? Godt var det nok likevel. 05:00 er det bare å sæle på igjen. Inn å hente kaffe 04:50 og slippe clutch på slaget 05. Nå er dilemmaet: Skal Christian kjøre om Brenner, ta toget over Brenner, eller kjøre Tauernautobahn via Salzburg. All logikk sier jo Brenner enten med tog eller langs veien. Dessuten er det pent over Brennerautobahn. Men Christian har jo lastet fisk, og er selvsagt ikke i nærheten av å klare seg over vekta på Wørgl. Og der kan dem være hissige. Og toget taper man jo litt tid på, pluss at det ikke er helt gratis. Du lurer kanskje på hvorfor han ikke bekymret seg over vekta gjennom Tyskland? Er jo max 40 tonn der også. Men er så sjelden en er på vekta der vettu. Dessuten har de greie marginer, og sålenge du går under 42 tonn så får du kjøre videre med ett symbolsk overvektgebyr. Südtirolerne på Wørgl er derimot ikke så fleksible. For tunge norske lastebiler gjennom tyskland er jo uansett det største paneuropeiske kollektive lovbruddet etter krigen, uavhengig av hvilken nasjonalitet som står på skiltet til lastebilen. Nei, det må bli over Salzburg. Selv om alle sier det er så mye lenger og mer håpløst. Christian vet bedre enn som så, det er ikke mer enn 3-6 mil lenger om man kan italienske SS veier. Gjennom München er det litt trafikk, ikke noe uvanlig med det, men det går sin gang. A9àA99 og inn på A8 østover. Inn i Østerrike, Salzburg, videre på A10, Tauernautobahn. Etter ca 4,5 time blir det pause på Raststation Lungau, klokka viser 09:30 og dagen har såvidt begynt og er likevel halvveis. Både deilig og deprimerende på samme tid.Avgårde 10:15, stopper innom Eni (eller var det Agip?) på Arnoldstein. Fylle opp alle dieseltanker, og vanndunker. Godt vann i Østerrike tross alt. Så inn over Tarvisio på A23. Det er bare å sikte på Venezia i første omgang og la det gå det alt er godt for. På Marghera (Venezia) svinger Christian av og inn på SS309. Trivelig vei. Nå er det bare å time siste rest av kjøretid med en god trattoria. Det er igrunn nok å velge mellom, men valget faller på Ristorante Adriatica rett før Porto Viro. Klokka er 15:30, været er godt og varmt, men det er ennå noen timer til de åpner kl.19. Ta noen telefoner og slappe av. 19 er det middag i italiensk stil. Først en prima, pasta av noe slag, så segundo som stort sett er no halvstusselig kjøtt med pommes. Og en vino cuarto eller mezzo, siden det er billigere enn å kjøpe seg vann. Torsdag 03:30 har bilen stått rolig 11 timer, og Christian har også sovet noen av de. Litt vondt å bryte seg opp, men innmari godt når bilen først går fremover og det er så stille på veien. Ruta er ganske rett fram og grei: Ravenna – SS16 sørover – SS3 (E45) retning Cesena – Sansepolcro (der Morgan gitarer og forsterkere blir laget av alle ting) – Perugia – Terni – så til høyre på SS675 mot Orte og A1. Det blir litt drøyt, men 08:15 blir det pause på Orte. Vask av lastebil, lunsj og dagligvarehandling. At det ble 4t45m får nesten bare gå. Kan egentlig parkere her, siden Christian får antakeligvis ikke levert før fredag morgen 04 likevel. Men han er evig optimist som alle andre og håper jo at han får levert idag. Pausa blir på hele 1,5 time og 09:45 er han avgårde igjen og svinger ut på A1 sørover mot Roma.Så var det bare å finne ut hvilken avfart han skal av. Han tar den første, E35 (siden skribenten ikke lenger husker det italienske veinummeret). Til det butter i A90, holder til venstre sørover ett ørlite stykke før han skal av på Via delle Viegne. Forbi IKEA og ett par rundkjøringer så er han fremme. Inn på parkeringa på fiskemarkedet 11:30. Inn med papirer. Får ikke levere. Vente til i morra tidlig 04. Vipps så skjønner straks Christian at da er det bare å glemme og få lasta hjem før helga. Kanskje han tar helg på Orte igjen? Litt avhengig av hva befrakteren har lagt opp og hvor han skal plukke opp ekstrasjåføren når. Jaja, detta blei såpass langt. At ruta hjem må du nesten ta sjøl. Men siden du må fikse tollpapirer på Vipitino så må du nesten over Brenner på vei hjem. Krysser fingra for ett lett stykkgodslass eller salat så du slipper toget. God helg. Best regards,Hans Martin        

Noen bedre?

Opphav og kilder: Innlegg fra Hans Martin

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109