23948sdkhjf

Renate fra Tysvær: - Da gikk det vel en liten faen i meg

MENNESKENE PÅ VEIEN

"Jeg kan jo legge til at pappa kjørte lastebil før i tiden"

  • Sjåfør: Renate Dahle Hettervik
  • Bosted: Tysvær, Rogaland
  • Kjører: Rundtom hele Sør-Norge
  • Bil: Scania S650 2018-modell
  • Transporterer: Alt mulig som går på åpen jumbo og lukka tralle. Det å bytte tralle et par ganger for dagen er ikke ukjent.
  • Renate har vært yrkessjåfør i seks og et halvt år. I dag jobber hun for Rogalands-bedriften Toth Transport AS.
  • Instagram: @renatehettervik

- Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg synes egentlig det hele er litt morsomt, men jeg tenkte egentlig aldri tanken på at jeg skulle bli yrkessjåfør. Jeg begynte på automasjon på videregående, men fant fort ut at det ikke klaffet og droppet ut. Jeg fikk meg en jobb i butikk, og en dag fikk jeg være med å losse en av semiene som kom med varer. Jeg synes egentlig det virka ganske bedagelig å "bare sitte å ratte", og siden jeg ikke visste hva jeg ville videre, så gikk jeg hjem og fortalte mamma og pappa at jeg skulle bli lastebilsjåfør. Der ble jeg møtt med «det skal du iallfall ikke», og da gikk det vel en liten faen i meg som fikk enda mer lyst, litt på trass. Jeg kan jo legge til at pappa kjørte lastebil før i tiden, og at jeg ofte har fått høre historier fra da han kjørte på kontinentet. Det har nok vært en del av grunnen til at jeg hoppet i det også.

- Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Det må nok være den variasjonen jeg har og egentlig aldri vite helt hvor jeg skal eller hva jeg skal transportere fra dag til dag. Det gjør at dagene flyter litt og tiden går fort. I tillegg får man møte og bli kjent med masse forskjellige folk, noe jeg også synes er gøy.

- Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?

- Siden det er såpass variert hva og hvor jeg kjører så er det vel ingenting som heter en typisk arbeidsdag for min del. Men jeg får som oftest vite hvor jeg skal og hva jeg skal kjøre til å starte med, så blir det å ta resten som det kommer.

- Er det noe spesielt du må tenke på eller ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Det er vel hovedsakelig at det er tilstrekkelig sikret og at det ikke er fare for skade på gods eller folk. Før jeg starter å kjøre er det også viktig å forsikre seg om at man er innafor på vektene og at kjøretøyet er i forsvarlig stand.

- Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Jeg trives absolutt best på tur og elsker å se og oppleve andre deler av landet, og utlandet.

- Hvilke andre typer transport har du drevet med tidligere?

- Tidligere kjørte jeg for Suldal Transport, som nå er Nor-Log. Der hadde jeg læretiden min og gikk over til å kjøre fast Øst-Vest med fisk. Der fikk jeg også tatt logistikkfagbrev.

- Hvilke arbeidsoppgaver har du i dag utenom selve kjøringen?

- Jeg må selv påse at lasset er sikret. Hvis jeg ikke har transportert liknende gods tidligere kan det til tider være vanskelig å bedømme hvordan man skal sikre det, og da spør jeg ofte kunden hvordan tidligere sjåfører har gjort det, eller ringer en kollega. Jeg liker ikke å føle meg usikker på lasset, og spør heller en gang «for mye» enn en for lite. I tillegg forekommer det noe truckkjøring, og så er det jo en god del kundeservice vi skal yte i jobben. Vi som sjåfører er jo firmaets ansikt utad, og ønsker jo å fremstille bedriften positivt.

- Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- På en tidligere bil jeg hadde fast, monterte jeg og koblet opp perleport selv, samt litt lys på sideskjørtet. På den jeg har nå har jeg ikke gjort noe.

- Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Jeg tenker at bransjen generelt kunne hatt et godt lønnshopp. Skal man sammenligne det med andre yrker så er vilkårene dårlige.

- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Bedre lønn og arbeidsvilkår er klart en faktor, men jeg mener jo at det er et utakknemlig arbeid vi sjåfører utfører, som gjerne skulle vært snudd på.

- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Vi blir jo bare flere og flere jenter, noe som er bra for bransjen og arbeidsmiljøet, aldersfordelingen opplever jeg å være jevnt fordelt.

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141