23948sdkhjf

Nå er nyeste AnleggsMagasinet og TransportMagasinet ute - les hva redaktørene forteller om innholdet

TUNG PROMO: Utgave 4-2024 av Norges beste bransjemagasiner er klare til å leses. Bla deg gjennom godsakene enten på skjerm eller papir.

Redaktør Eivind Bye forklarer hva du bør lese om i AnleggsMagasinet

I denne utgaven av AnleggsMagasinet har vi vår knusespesial, hvor vi ser litt ekstra på knuseverk, sorteringsverk, siktere og all jobben som gjøres rundt disse maskinene. Både de som drifter pukkverkene, servicefolket og hva man nå mener er viktig i forvaltning av masser.

Da vi begynte å jobbe med temaet var det naturlig for oss å ta kontakt med et par pukkverk. Vi falt ned på Franzefoss' pukkverk på Bondkall og Skolt Pukkverk AS avdeling Moss Pukkverk. Begge store aktører på Østlandet. 

Samtidig var vi i kontakt med Elisabeth Gammelsæter som jobber som seniorrådgiver i Sweco Norge AS. Hun har sett på materialgjenbruk i anleggsbransjen, og hatt samtaler med norske og utenlandske pukk- og grusprodusenter og entreprenører.

Vi har naturligvis også intervjuer med entreprenører og maskinførerer. Som 40-åringen Nordby Maskin AS, Lene Halvorsen Borgen som nå er voksenlærling i maskinentreprenørfirmaet Fon Anlegg, og den helelektriske gravemaskinen PC210LCE fra Komatsu. Og smånytt fra Vei og Anlegg 2024.

Redaktør Frode Tellevik  gir et innblikk i nyeste TransportMagasinet

I denne utgaven av TransportMagasinet kan du lese om da vi dro på prøvekjøring med Volvo i Hellas. Vi fikk blant annet kjøre FH16 Aero 780 og fikk testet ut Volvos nye livreddende førerassistentsystem midt på en gresk motorvei. Vi dro hjem med et smil om munnen.

Les også om da frekke tyver plukket i biter Kongsberg Maskintransports Volvo FH16. Det ville kostet 700.000 å reparere den, men bare tre uker senere ble saken henlagt av politiet.

– Det virket ikke som at politiet tok det så alvorlig, forteller Halvor Listog Støa i bedriften.

Vi har også vært med Geir Øyvind Raniseth på jobb i stafetten. Han kjører containerbil på dagtid og bygger modellbiler på fritida.

Vi kan by på tre portretter denne gangen, veteranene Dag Larsen og Kristoffer Nordvik, og det purunge siste medlemmet av familien Skoglund: Kristian Skoglund Paulsen.

Nordvik har så langt kjørt tilsvarende fem ganger tur-retur månen, men har ingen planer om å slutte ennå. Hverken kreft eller en halvveis defekt arm kan stoppe han.

Larsen har tilbrakt de siste 50 årene på veien, selv om han bare er 67 år gammel.

20 år gamle Skoglund Paulsen har visstnok 17 års erfaring, og fikk tidlig fri fra barnehagen for å sitte på med onkel Tom Kenneth Skoglund eller bestefar Trond Skoglund. Nå følger han lastebildrømmen og så fort han er ferdig med lærlingetida skal han bli først sjåfør og så sjef.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141