23948sdkhjf

Elise Berge fra Berkåk: - Med god trivsel er det større sannsynlighet for å bevare sjåførene

"Det er allerede for lite plasser å stå for langtransportsjåfører"

  • Sjåfør: Elise Berge
  • Bosted: Berkåk
  • Kjører: Over hele landet, men mest Østlandet og Nord-Norge
  • Bil: MAN TGX560 2016-modell.
  • Transporterer: Alt i fra spunt, stålrør og trelast til betong og maskiner.
  • Elise har kjørt lastebil i snart ett år, og jobber i dag for trønderbedriften Digre Transport AS.
  • Instagram: @eliseeberge

- Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg har alltid hatt en interesse for lastebil, men egentlig aldri hatt trua på at jeg skulle få det til. Da jeg tidligere startet å jobbe i anleggsbransjen vokste tanken på å kjøre lastebil mer og mer. Det var venninnen min Sandra Elen, som tidligere har vært med i Menneskene på veien, som fikk meg til å søke meg inn på skole for å ta lastebillappen. Hun fikk meg til å tørre og satse på dette yrket.

- Hva har du jobbet med tidligere?

- Jeg har tidligere hatt jobb innen anlegg, der jeg var grøftearbeider. Jeg kjørte også litt maskin, samt holdt på med vinterdrift. Før det jobbet jeg i barnehage.

- Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?

- Det er litt vanskelig å beskrive en typisk arbeidsdag, fordi ingen dager er like. Det er stadig nye typer lass og nye plasser å kjøre til. Ofte steder man aldri har vært tidligere.

- Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Jeg synes det er mest moro med åpenkjøring. Og leveringer eller henting der det er smalt og svingete. Det er spennende hvis det er litt kronglete å komme til.

- Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Jeg kjører for det meste åpent, og det krever en del tenking og planlegging i forhold til å sikre lasten på en god måte. Det må ikke bli skader på verken last eller kjøretøy, og det må hvert fall ikke være så dårlig sikret at noe detter av underveis. Og det skal selvfølgelig være lastet innenfor riktig høyde og bredde uten å måtte søke om disp.

- Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- For det meste er det bare lasting og lossing. Det kan være litt krevende til tider hvis det er last som er vanskelig å sikre, eller hvis lasset er høyt og man ikke kan klatre for å sikre det.

- Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Nei, jeg har egentlig ikke satt så veldig stort preg på lastebilen siden den er gammel og har sine preg fra tidligere sjåfør. Men kanskje når ny bil kommer.

- Hva er det som gjør jobben din spennende.

- Det er alt. Jeg liker at ingen dager er like. Man får oppdage plasser man ikke har vært tidligere, kjøre på nye og gamle veier og se deler av Norge man aldri har sett før. Jeg har sett og opplevd mer av Norge dette siste året enn jeg har gjort noen gang før. Samtidig som jeg lærer nye ting hver dag.

- Hva tenker du om vilkårene for yrkessjåfører?

- Jeg tenker at lønnen generelt i denne bransjen burde være høyere. Døgnhvileplasser og toaletter langs veien bør få bedre standard. Det bør også bli flere plasser hvor vi kan stoppe langs veien med tanke på at transport-trafikken øker. Det er allerede for lite plasser å stå for langtransportsjåfører, samtidig ser vi flere plasser i Norge at parkeringsplassene blir tatt vekk.

- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Jeg tenker det er viktig med god opplæring og god oppfølging, slik at sjåfører ikke detter vekk. En god arbeidsplass som tar vare på sine ansatte, men samtidig pusher for å nå nye høyder sammen. God lønn og gode arbeidsforhold spiller også inn. Alt dette til sammen kan bidra til god trivsel, og med god trivsel er det større sannsynlighet for å bevare sjåførene.

- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Det blir bare bedre og bedre, og jeg ser flere og flere kvinner i dette yrke. Det er også flere som endrer sin karriere og starter å kjøre lastebil i eldre alder.

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094